GEORGIA O'KEEFES BILDER: Denne hvite blomsten er solgt for 44,4 millioner dollar. Foto: NTB Scanpix
GEORGIA O'KEEFES BILDER: Denne hvite blomsten er solgt for 44,4 millioner dollar. Foto: NTB ScanpixVis mer

Er dette en vagina eller bare en blomst?

Fanden ta Freuds fantasier.

Meninger

Blomst eller vagina? Støvbærer eller klitoris? Hva ser du når du studerer Georgia O'Keeffes kunst? Det er lett å falle i klisjéfella. Fanden ta Freud!

Den amerikanske maleren Georgia O'Keeffe døde i 1986. Da hadde hun brukt de siste 60 åra av sitt kunstnerliv på å benekte at hun malte erotiske motiver. En blomst er en blomst. Punktum. O'Keeffes «problem» var at hun malte blomstene som om de var betraktet gjennom forstørrelsesglass. De innerste foldene av kronbladene kan - hvis man er sånn anlagt i hode og fantasi - minne om kvinners innerste folder. Menn er som humler når det kommer til slikt.

En mann skal ha vært så betatt at han i 2014 kjøpte et O'Keeffe-maleri av en hvit blomst for 44,4 millioner dollar - den høyeste prisen en kvinnelig kunstner noensinne har oppnådd. Hørt om blomster og bier?

Debatten om de erotiske motivene kommer tilbake med full styrke når Tate Modern i London i disse dager åpner en retrospektiv utstilling av O'Keeffe. Målet er å vise den amerikanske modernisten i sin fulle bredde. Tates kuratorer uttaler at hun fortjener å bli nytolket, at bildene må bli sett med andre briller enn slike som har forblindet tilskuernes øyne i alle år. Georgia O'Keeffe er nemlig like berømt for sine vakre studier av New Mexicos gule ørkensand og tørkede dyrekranier. Nesten.

Det skal ha vært ektemannen hennes, fotografen Alfred Stieglitz, som først lanserte den freudianske teorien om at unge Georgia egentlig bare drev og malte nærbilder av kvinnelige kjønnsorganer. Teorien ble omfavnet av datidas toneangivende kunsthandlere og kritikere, alle menn. Den ble hengende ved henne fra 1920-tallet og resten av livet, til tross for iherdig forsøk på å benekte enhver sammenheng.

Ironisk nok ble den seksualiserte tolkningen av O'Keefes kunst forsterket på 1970-tallet da nyfeminister brukte bildene som symboler for kvinners erobring av egen kropp.

Nå er riktignok innsida av ei lilje, en hibiskus eller et løytnantshjerte behageligere for øynene enn ørkensand, men Freud har dessverre forblindet menn for all ettertid.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook