BIEBER OG COLA: Under torsdagens innspilling på Chateau Neuf var det to elementer som gjorde sin «Senkveld med Thomas og Harald»-debut: Justin Bieber og to brusbokser fra Coca-Cola. Foto: Heiko Junge/NTB Scanpix
BIEBER OG COLA: Under torsdagens innspilling på Chateau Neuf var det to elementer som gjorde sin «Senkveld med Thomas og Harald»-debut: Justin Bieber og to brusbokser fra Coca-Cola. Foto: Heiko Junge/NTB ScanpixVis mer

Er dette Norges dyreste Cola-bokser?

«Senkveld»-krusene har fått selskap av Cola-bokser i kveldens sending. Verken TV 2 eller Coca-Cola vil si noe om prislappen for den eksklusive plasseringen.

(Dagbladet): Oppmerksomheten rundt popartisten Justin Bieber har nådd stratosfæriske høyder det siste døgnet, etter at 21-åringen gikk av scenen etter kun én låt på Chateau Neuf torsdag kveld.

Men før Bieber «rømte» landet rakk han å besøke «Senkveld med Thomas og Harald», der han tok sit-ups med Thomas Numme, ga en «bro fist» til Harald Rønneberg og framførte flere akustiske låter.

Mens dette pågikk sto en Cola- og en Cola Zero-boks strategisk plassert på programlederpulten.

Kommenterer ikke prislapp Espen Barås Bye, konsept- og sponsorsjef i TV 2, forteller at brusboksene sto framme under hele innspillingen av «Senkveld med Thomas og Harald», inkludert delen av innspillingen der blant andre Bjørn Kjos og Mariann Hole var gjester.

- Hvor mye har Coca-Cola betalt for denne plasseringen?

- Det kan jeg dessverre ikke kommentere. Vi har en kommersiell avtale med Coca-Cola, som er konfidensiell.

Dermed vil kveldens «Senkveld»-sending være merket med en «P», som signaliserer at programmet inneholder produktplassering.

- Hvor mange seere forventer dere til kveldens sending?

- Jeg vet ikke. «Senkveld» er et av de mest ratede programmene på TV 2. Vi forventer noen mer seere enn normalt. Det har vært mye oppmerksomhet rundt Bieber de siste dagene, sier Bye.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Første «Senkveld»-produktplassering Han forteller at produktplassering er et av flere kommersielle produkter som TV 2 tilbyr, i tillegg til vanlig tv-reklame, sponsorplakater og annonsering i digitale kanaler.

- I forhold til «Senkveld», som er et høyere ratet program som mange ser sammen, er det en unik mulighet å markedsføre seg i sammenheng med. Det er to store merkevarer som møter hverandre.

Kveldens sending er første gang man har eksplisitt produktplassering på «Senkveld», ifølge konsept- og sponsorsjefen.

SYNLIGE: De to Cola-boksene står framme på programlederpulten gjennom hele kveldens sending av «Senkveld med Thomas og Harald». Foto: Heiko Junge/NTB Scanpix
SYNLIGE: De to Cola-boksene står framme på programlederpulten gjennom hele kveldens sending av «Senkveld med Thomas og Harald». Foto: Heiko Junge/NTB Scanpix Vis mer

- Hvorfor gjør dere dette akkurat nå?

- Det passet som hånd i hanske, egentlig. Vi vurderer hele tiden hvilken type programmer som passer, og som vi skal ha dette i. Vi gjorde et liknende Cola-stunt med «Idol» i Oslo Spektrum for et par år siden, og det hadde veldig god effekt, sier Bye, som påpeker at det er kult å gjøre noe ekstra med en merkevare når man har et svært event.

- En gyllen mulighet Kommunikasjonsdirektør Per Hynne i Coca-Cola vil ikke kommentere om kveldens «Senkveld»-produktplassering kostet mer enn «Idol»-sendingen for to år siden.

- Hvorfor ønsker dere å plassere Cola-bokser på «Senkveld»?

- «Senkveld» er et populært program med mange seere. Vi deltok på Bieber-arrangementet med konkurransebilletter og så på dette som en gyllen mulighet for å markedsføre Coca-Cola i beste sendetid.

- Hvor mye har dere betalt for produktplasseringen?

- Det kommenterer vi ikke, sier Hynne.

- Naturlig element Totalt i år vil det være i overkant av 20 programmer på TV 2 som er identifisert med produktplassering. Ifølge Espen Barås Bye har det ligget på omtrent samme nivået de to siste årene, men TV 2 har økt antallet programmet noe underveis.

- Hvor går smertegrensen for hvor mye produktplassering TV 2 ønsker å ha i sine programmer?

- Det er ikke opp til meg å avgjøre, sier Bye, som påpeker at det er veldig viktig å ivareta integriteten til TV 2.

- Vi er veldig opptatte av at det skal gli naturlig inn, og være et naturlig element slik at det ser bra ut og ikke forringer kvaliteten.

- Spekulasjoner Kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl i TV 2 sier til Dagbladet at de aldri forventer seertall i forkant av et program, men legger til at han er klar over at kveldens «Senkveld»-program har fått mye oppmerksomhet.

- Seertallene får vi mandag morgen, det blir som alltid spennende. Det er ingen tvil om at Justin Bieber sitt besøk har fått enormt med oppmerksomhet, men om man vil se det i seertallene eller ikke blir spekulasjoner, sier Dahl.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram