Er dette oppfølgeren til «Ico»?

Se den imponerende videoen fra «Project Trico».

||| (Dagbladet.no): Ikke mange spill fra 2002 høster like mange lovord den i dag i dag som det japanske PlayStation 2-spillet «Ico».

Spillet fortalte historien om en liten gutts forsøk på å redde en jente, noe som skjedde på en fåmælt og fantastisk måte.

Skaperen av spillet, Fumito Ueda, leverte noen år senere nok en gang varene i «Shadow of the Colossus» - som visstnok nå også skal filmatiseres.

- Flere likheter
Spenningen knyttet til Uedas kommende spill er derfor svært stor, spesielt etter at han på årets GDC i San Francisco sa at det mystiske spillet «ville bære flere likheter» til «Ico».

Nå har det som godt mulig kan være den første traileren til spillet lekket på nettet, via nettsiden PlayStationLifeStyle.net.

I videoen, som du kan se øverst i saken her, presenteres spillet under arbeidsnavnet «Project Trico». Vi får se en liten gutt, ikke ulik hovedpersonen i «Ico», løpe gjennom korridorene i et underjordisk tempelområde.

Samarbeid
I mørket lurer også en stor skapning, en blanding mellom et kattevesen og noe fugleaktig som har fått vingene klippet av. Dette umiddelbart skremmende vesenet viser seg raskt å være vennlig overfor den vesle gutten, og det er dermed duket for en noe alternativ kompishistorie.

Den visuelle stilen og de åpenbare samarbeidselementene i plattformsekvensene vi får se i videoen bærer tydelige preg av å komme fra Uedas hånd.

Sony har foreløpig ingen annen kommentar enn at de ikke har offentliggjort noe spill ved navn «Project Trico», og musikken skal visstnok være hentet fra filmen «Miller's Crossing».

Men sjansene er store for at dette er noe av det Sony har planer om å vise fram på årets E3-messe, som begynner om under to uker - og der vi vil være tilstede for å rapportere siste nytt.

- I fyr og flamme
Da Dagbladet.no i fjor intervjuet Sonys nye spillsjef Shuhei Yoshida, som har bakgrunn fra Uedas spillselskap «Team Ico», var han svært entusiastisk for det kommende spillet.

Etter en ordveksling om actionelementene i «Shadow of the Colossus», fulgte dette:

«Shadow of the Colussus» var kanskje nødvendig for at de skulle lære nye ting til det kommende spillet?

- Hehe, definitivt. Ja, de bruker alt de har lært til sitt neste prosjekt.

- Det er med andre ord noe å se frem til?

- Definitivt. Jeg er i fyr og flamme over det spillet.