Er dette spillet som kan vippe «WoW» av tronen?

Vi ser på «Aion».

|||I DISSE DAGER lanseres nettrollespillet «Aion», og allerede etter få dager i salg har det kapret både første- og andreplassen på de største nettbutikkene for digital distribusjon av spill, Steam og Direct2Drive, med henholdsvis samle- og normalutgaven.

Dette er ikke en anmeldelse av spillet. Vi venter med å avgi endelig dom over «Aion» til det har gått litt tid, slik at spillet kan finne sin form med en normal spillermasse på åpne servere.

I mellomtiden serverer vi i stedet et førsteinntrykk av spillet etter en ukes tid med spilling på de åpne serverne, og lengre spilling i betautgaven i forkant av lanseringen. Anmeldelse vil vi komme tilbake til på et senere tidspunkt.

I TRÅD MED
andre koreanske nettrollespill, har «Aion» hittil vært bedøvende repetitivt. Kampsystemet er ikke spesielt dypt, og de ulike karakterklassene er nærmest parodisk stereotypiske.

«Aion» er erketradisjonelt, og tar samtidig et par steg bakover i forhold til nybegynnervennlighet. Det holder deg ikke i hånden hele veien, og krever heller en større innsats fra spilleren selv.

Men det er bare å innrømme, uansett hvor politisk ukorrekt det er — «Aion»s rene produksjonsverdier gjør opp for manglende spillmekanisk kreativitet.

SPILLET SER OG HØRES fantastisk ut. Tross i at jeg nettopp har fått mitt hundrede oppdrag som er helt likt det forrige, tusler jeg med glede avgårde gjennom flotte omgivelser, i viten om at jeg kommer til å se uendelig tøff ut mens jeg slår originale monstre i hodet med den altfor store øksen min.

Artikkelen fortsetter under annonsen

1

Alt av animasjoner og effekter er ekstremt forseggjorte, og sammen med en høy terskel for avansement etter hvert, oppleves det som ekstra tilfredsstillende å nå nye nivåer og tilegne seg enda mektigere ferdigheter.

DET KAN TENKES, dersom en er lei av sitt nåværende onlinespill - uten å nevne noen tittel - og kanskje synes det har mistet litt av utforskingsgleden eller utfordringene det hadde tidligere, at «Aion» kan bringe tilbake magien, såfremt universet og grafikkstilen appellerer.

Bare ikke forvent noen umiddelbar innovasjon, men heller en særdeles polert gjenforening med mye av det som satte de fundamentale standardene innenfor sjangeren.

SOM EN FØLGE av at spillet allerede har vært ute på det asiatiske markedet i snart et år, er det i tillegg bunnsolid teknisk sett.

Bortsett fra overfylte servere, har dette vært den mest stabile oppstarten av et nettrollespill jeg har sett, og alt av grunnleggende systemer og brukergrensesnitt fungerer ypperlig.

Og nå som jeg står på dørstokken til «The Abyss», hjertet av spillets konflikt, kan muligens «Aion» vise seg å samtidig ha et par unike ess i ermet.

Er dette spillet som kan vippe «WoW» av tronen?

Med lovnader om storstilte kamper mellom både spillere og datastyrte fiender på én og samme tid, blir det spennende å se hva som venter.