MIDT PÅ TREET:: Audun Vinger, avtroppende redaktør for litterturtidsskriftet Vinduet.   Foto: Nina Hansen / Dagbladet
MIDT PÅ TREET:: Audun Vinger, avtroppende redaktør for litterturtidsskriftet Vinduet. Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

Er du avantgarde, midt på treet eller opptatt av tradisjon?

Det litterære tidsskriftet røper dine interesser.

Et vell av små litterære magasiner kommer ut i Norge. Men fortsatt er det tre store i bransjen. Både Vinduet, Bokvennen og Vagant er i tur og orden blitt kåret til Årets Tidsskrift de siste åra. Vinduet er inne i sin 67. årgang, Vagant feirer 25 års jubileum og Bokvennen er kommet siden 1989.

Interessant nok har de hver sin nisje i markedet, med særtrekk som de har klart å beholde opp gjennom åra. Grovt sett henvender de tre magasinene seg til hvert sitt publikum. Vagant har fra starten vært det mest avantgardistiske.

Også Vinduet går sine runder utenfor allfarvei, men har i større grad enn Vagant hatt innslag av etablerte og alment kjente forfatterskap. Bokvennen har vært preget av artikler om klassisk litteratur og av diktere og trender med appell til et bredt, lesende publikum.

Utgivelsene av nr. 3, 2013, bekrefter denne fordelingen av smaksmarkedet. Den som blar i Vagant, vil stadig treffe på navn vi antar er nye for de aller fleste, både innen litteratur, media, billedkunst, film og tegneserie. Kjartan Slettemark, Ingvild H. Rishøy, Stig Sæterbakken (med et upublisert essay om Morten Claussen) er trolig de mest alment kjente navnene, i tillegg til nummerets hovedperson, den svenske kultfiguren Stig Larsson.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere skribenter omtaler hans bok «När det känns att det håller på ta slut», det nyeste bidraget i bekjennelsesflommen som skyller over Norden. Han framstår også på helsides fotos og i to intervjuer, ett som er jue år gammelt og ett som er rykende ferskt.

Vinduet bringer fram britiske stemmer av forskjellig slag, presenterer det merkverdige, italienske dikterkollektivet Wu Ming, intervjuer fem debutanter, trykker et åpent brev til Kjartan Fløgstad fra Eivind Buene og snakker med avtroppende Gyldendal-redaktør Janneken Øverland om hennes redaktørtid i Vinduet.

Dessuten opprettholder redaktør Audun Vinger (dette er hans siste nummer) sitt rykte som «musikkavisredaktør» (noe han for øvrig kommenterer i en artikkel i Vagant) med en omtale av det nylig avdøde rock-fenomenet Mick Farren og en utdypende artikkel om fenomenet Grateful Dead.

Bokvennen er lettere i formen, med underholdende faste spalter, nyhetssaker og tilbakeskuende stoff om W.H. Auden og Honoré Balzac, dessuten er langt intervju med Lars Saabye Christensen.

Hovedseksjonen handler om J.M. Coetzee, som man eksklusivt nok har fått lov til å trykke en hittil upublisert novelle av (om Elizabeth Costello, fra romanen ved samme navn). Dessuten inviterer bladet til en krimnovelle-konkurranse, og bekrefter sin interesse for et stoff det norske parnasset ofte tar snøftende avstand fra, til tross for det lesende publikums overveldende interesse.

Snarere enn å foretrekke det ene framfor det andre, er det for norske lesere grunn til å være fornøyd med at disse tidsskriftene, i stedet for å konkurrere med hverandre, skaper et tilbud som både er mangfoldig og utfyllende.

Uansett hvilket av dem du foretrekker: Du får det bokmagasinet du fortjener.