PÅ UTSTILLING: I St. Catherine-kirka, ved siden av Fødselskirken i Betlehem, ligger ei dokke som skal forestille Jesus. Fødselskirken er bygd over den grotta som etter tradisjonen er blitt utpekt som Jesu fødested. Men det er lite som tyder på Jesus virkelig ble født i Betlehem, skriver kronikkforfatteren. Foto: Reinhard Krause / Reuters / NTB Scanpix
PÅ UTSTILLING: I St. Catherine-kirka, ved siden av Fødselskirken i Betlehem, ligger ei dokke som skal forestille Jesus. Fødselskirken er bygd over den grotta som etter tradisjonen er blitt utpekt som Jesu fødested. Men det er lite som tyder på Jesus virkelig ble født i Betlehem, skriver kronikkforfatteren. Foto: Reinhard Krause / Reuters / NTB ScanpixVis mer

Debatt: Jesu liv

Er et barn født i Betlehem?

La det være sagt med det samme: Svaret er nei. Vi vet ikke hvor Jesus ble født, men det er intet som tyder på at det skjedde i Betlehem.

Meninger

Bibelen har to beretninger om Jesu fødsel. Hos Lukas finner vi juleevangeliet, der Josef og den høygravide Maria må dra fra hjembyen Nasaret til Betlehem pga. et manntall. Men ifølge evangelisten Matteus, bodde de to på denne tiden i Betlehem.

Da barnet var født, flyktet de til Egypt fordi kong Herodes ville drepe guttebarnet. Først da kongen var død, vendte de tilbake til Jødeland. Denne gangen bosatte de seg i Nasaret, der Jesus vokste opp.

FORFATTER: Ronnie Johanson har skrevet bok om Jesus.
FORFATTER: Ronnie Johanson har skrevet bok om Jesus. Vis mer

Problemet evangelistene sto overfor førti til femti år etter korsfestelsen, var å forklare hvordan en profet fra den ubetydelige provinsbyen Nasaret i Galilea kunne være Messias. Betlehem i Judea var stedet Messias skulle komme fra, sa Skriften. Dessuten hadde Jesus slett ikke gjort hva Messias skulle gjøre: frigjøre jødene fra hedningers dominans og gjenopprette storhetstida. Han hadde tvert imot fått den ynkeligste av alle skjebner, korsfestelse.

Seriøse forskere er enige om at begge beretninger er oppdiktet. De to evangelistene kjente ikke til hverandre, og det eneste de er enige om, er at Jesus vokste opp i Nasaret med Josef og Maria som foreldre.

For eksempel blir Betlehem­stjernen nevnt bare av Matteus. Derfor er det ingen grunn til å spørre astronomer om lysfenomener på himmelen i tida rundt vår tidsregnings begynnelse for å prøve å tidfeste fødselen. Det er heller ingen grunn til å tro at Jesus må ha vært født seinest i år 4 fvt, da Herodes døde. Ingen andre kilder enn Matteus kan fortelle at han ville drepe alle guttebarn.

Videre er manntallet Lukas beretter om, ukjent i Romerrikets historie. Og romernes folketellinger foregikk selvsagt ikke på den noe upraktiske måten at alt folket måtte legge ut på reise til stedet en av deres forfedre kom fra tusen år tidligere.

Når på året Jesus ble født, vet vi heller ikke. Så kan vi i det hele tatt si noe om når det skjedde? Kanskje litt. Lukas kan ha rett i at Jesus var omkring tretti år da han begynte sin gjerning, og at døperen Johannes fikk sitt kall «i keiser Tiberius' femtende regjeringsår». Dette året startet høsten 28. Jesus oppsøkte Johannes for å bli døpt før han selv begynte å forkynne.

Markusevangeliet tyder på at han begynte som omreisende predikant og healer først etter at Johannes var blitt fengslet. Selv om Johannes hadde begynt å døpe allerede mot slutten av år 28, må vi regne med at det gikk minst noen måneder før Jesus hadde rukket både å høre om ham, oppsøke ham for å bli hans disippel, tilbringe 40 dager i ødemarken og deretter å starte for seg selv.

Dette kan altså tidligst ha skjedd i år 29 om vi skal tro evangelistene; neppe mer enn et par år seinere. Dersom Jesus var født i år 1 fvt, fylte han 30 i år 30. (Kalenderen har ikke noe «år null».) Vi kan altså anta at han tross alt ble født temmelig nøyaktig ved vår tidsregnings begynnelse.

Men har Jesus i det hele tatt levd? Mange tviler på det, men så godt som ingen jesusforskere er blant disse. Det blir umulig å forklare hvordan kristendommen oppsto hvis det ikke har levd en profet ved det navn (eller rettere sagt det arameiske navn «Jeshua») som kom i skade for å starte det hele. Selv om det aldri var hans hensikt å starte en ny religion. Jesus var til sin død en from, praktiserende jøde, og det samme var hans apostler.

Paulus skriver at han hadde truffet så vel apostelen Peter som Jesu bror Jakob. Fortalte de ham om en profet som de selv hadde diktet opp? Beretninger om Jesus finnes i minst et dusin uavhengige kilder fra det første århundre. Dette er flere enn for svært mange andre historiske personer fra antikken.

Noen misjonsbefaling kan Jesus umulig ha kommet med; først og femst fordi den er i strid med alt han hadde sagt om misjon. Verden skulle gå under i løpet av få år, derfor var det ikke engang tid til å bringe budskapet om frelse ut til alle byer i Israel (Matteus 10:23). Misjonsbefalingene i evangeliene gir bare uttrykk for den teologi som var rådende i evangelistens egen menighet på det tidspunkt han skrev; minst tretti år etter at Jesus døde.

I de første åra etter korsfestelsen fantes det ingen kristne, ettersom disiplene fortsatt regnet seg som jøder og levde som jøder. De hadde ikke engang lov å omgås andre enn jøder (Ap.gj. 10; 28). Seinere er de blitt kalt «jødekristne».

Men de atskilte seg fra andre jøder først og fremst ved at de anså Jesus som Messias, jødenes frigjører som snart ville vende tilbake og fullføre sin gjerning når Gud opprettet sitt rike på jord.

Å stifte en ny religion var utenkelig. Det gikk flere tiår før jesustroen i praksis hadde utviklet seg til en egen religion, etter at apostelen Peter hadde skiftet standpunkt: «Gud gjør ikke forskjell på folk, men tar imot enhver som frykter ham og gjør rett, hva folkeslag han enn tilhører.» (Ap.gj. 10:34-5).

Er det mulig å tenke seg at Jesu egne apostler i årevis var motstandere av å drive misjon, dersom Jesus hadde bedt dem om det? Misjonsbefalingen er et falsum, lagt i Jesu munn for å legitimere en praksis som ikke stemte med hans lære. Som den jødiske forskeren Geza Vermes sier: «Den eneste mulige logiske konklusjon er at for å legitimere det økende antall ikke-jøder i Kirken, ble fiktive ord lagt til hos synoptikerne, der Jesus selv gir ordre om at evangeliet skal utbres langt utenfor den jødiske verden.» (Med synoptikerne menes Markus, Matteus og Lukas.)

Hva var så Jesu budskap? Ikke at han døde for å frelse deg; dette var det Paulus som hevdet, lenge etter hans død. Det som krevdes for å unngå den minst behagelige av livets to utganger, var å følge Moseloven. Mange vil nok nekte å tro meg når jeg sier at Jesus er Bibelens eneste helvetesprofet. Jeg anbefaler derfor å slå opp ordet «helvete» i en bibelordbok. Det burde kurere falske forhåpninger.

Ronnie Johanson er aktuell med boka «JESUS – Hva forskningen sier mens Kirken tier», som i hovedsak bygger på de siste tretti års akademiske forskning.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.