Er far overflødig?

Ekteskapslov: Dagbladet gir i Magasinet lørdag 23/8 en ti siders idylliserende framstilling av barn med lesbisk mor og partner. Fem ungdommer forteller om hvor bra en slik oppvekst har vært. Intervjuene er interessant lesning, men gir neppe et representativt bilde av alle i samme situasjon. Hva med dem som opplever det problematisk at far ble erstattet av en kvinne?

Naturlig nok er det vanskelig å finne ungdommer som ønsker å kritisere sin mor offentlig, men det finnes helt sikkert mange skjebner som ikke passer inn i glansbildet Magasinet presenterer. Dessuten: Å bytte ut far med en kvinne dreier seg om mye mer enn god omsorg. Det handler også om arv og gener, om blodsbånd, røtter og slekt – kort og godt om generasjonenes gang.

Fire av ungdommene vokste opp med sin far de første årene, og flere av dem forteller at de har god kontakt med sin far. Dette er fundamentalt forskjellig fra barn som er født ved assistert befruktning av lesbisk mor.

Ifølge den nye loven skal disse barna bli fratatt sin far fra fødselen av, og de får ingen mulighet til å vite hvem han er før de er voksne. Far har dessuten ingen retter eller plikter i forhold til barnet sitt – stikk i strid med FNs Barnekonvensjon 7.1 og 18.1. Loven definerer far og hele hans slekt som overflødig. Er ikke dette statsautorisert barnediskriminering, og en dramatisk nedvurdering av alle fedres betydning? Når kommer mannsopprøret mot denne destruktive ideologien?

I magasinets artikkel blir Sigrun Saur Stiklestad presentert som den norske forskeren med størst autoritet på barn i homofile familier. Hun har skrevet en hovedoppgave der hun intervjuet 9 ungdommer med lesbiske mødre, og hun jobber nå med en doktorgrad om samme tematikk. Om barn i denne situasjonen sier hun: «Forskning viser ingen spesielle avvik i noen retning». Den slags generaliserende utsagn er usanne og manipulerende, men dessverre typiske for hele debatten og for en del av Stiklestads påstander. Når man blir klar over at hun har hatt høye tillitsverv i LLH, forstår man lettere at hun til tider kan ha problemer med å skille mellom rollene som homoaktivist og forsker.

For svært mange nordmenn er ekteskapet pr definisjon et samliv mellom mann og kvinne, uansett hva norske politikere vedtar. Hundretusener av nordmenn vil dessuten aldri anerkjenne bedraget om at far like godt kan byttes ut med en “medmor". Det vil derfor ikke bli stille omkring den nye ekteskapsloven med det første. Vi er mange som ønsker en omkamp om denne uloven etter stortingsvalget i 2009.