Er helt usynlig på jordoverflaten, men får skryt over hele verden

Dette bør du absolutt se i 2014, mener New York Times.

• Flere reisesaker på db.no/reise

HELSINGØR (Dagbladet): Danskenes nye sjøfartsmuseum ligger under bakken like ved Kronborg slott og festningsanlegg i Helsingør.

Kronborg, kjent som Hamlets slott, står på UNESCOs verdensarvliste og er en av Danmarks største severdigheter.

UNDERJORDISK: M/S Museet for søfart, Sjøfartsmuseet i Helsingør, vekker oppsikt for sin arkitektur verden over Foto: KRISTIAN RIDDER-NIELSEN
GLASS: Bygningen er full av glass og stål. Gulvet er flere steder skeivt, du skal føle at du er om bord. Foto: KRISTIAN RIDDER-NIELSEN
USYNLIG: Sjøfartsmuseet er en del av det nye kulturarv-området i Helsingør. I bakgrunnen Kronborg slott. Foto: KRISTIAN RIDDER-NIELSEN
SJØMANNEN: Alle deler av sjømannens liv er tatt med. Foto: KRISTIAN RIDDER-NIELSEN
EFFEKTER: Utstillingene er laget sammen med et av verdens ledende firmaer innen utstillingdesign. Foto: KRISTIAN RIDDER-NIELSEN.
HÅP OG FORTVILELSE: Brev, suvenirer, bøker og bilder, tilsammen forteller de sjømannens historie, også i krigstid. Foto: KRISTIAN RIDDER-NIELSEN
KNEIPER: Havnene, kneipene, damene, tatoveringene. Alt er med. Foto: KRISTIAN RIDDER-NIELSEN
INTERAKTIVT: Trykk på en knapp og lek befrakter på 1700-tallet. Eller se en filmsnutt om livet på havet. Foto: KRISTIAN RIDDER-NIELSEN
LÆRER: Voksne og barn bruker god tid. Her lærer man, nesten uten å skjønne at det er det man gjør. Foto: KRISTIAN RIDDER-NIELSEN
STORT: Museet er på 6000 kvadratmeter. Her er også bibliotek og kafe, hvor du kan ta deg en fiskefrikadell underveis. Foto: KRISTIAN RIDDER-NIELSEN
SKIPSFART: Danmark er en stor skipsfartsnasjon. Over 10 prosent av varemengden som globalt transporteres til sjøs, fraktes av den danske handelsflåten. Her vises Helsingørs rolle i skipsfarten opp gjennom historien. Foto: KRISTIAN RIDDER-NIELSEN
NAVIGASJON: Sol og måne, flo og fjære, mange får aha-opplevelser om breddegrader, kompass og draft. Foto: KRISTIAN RIDDER-NIELSEN
KRIG: Torpedoer, miner, håp, frykt og forlis er også en del av fortellingen om livet på havet. Foto: KRISTIAN RIDDER-NIELSEN

Ingen kan beskylde slottets nye nabo for å skygge for slottet. Likevel kommer slottet i skygge.

Turiststrømmen går stadig oftere under bakken.

Trekkplaster Siden New York Times anbefalte museet som ett av de stedene man bør besøke i 2014, er den underjordiske bygningen blitt et internasjonalt trekkplaster.

Museet, som er tegnet av wonderboyen i dansk arkitektur Bjarke Ingels og hans firma, Bjarke Ingels Group (BIG), har allerede vunnet en rekke arkitekturpriser.

NYE TIDER: Her nede i dypet jobbet 3000 skipsverftsarbeidere. Museet ligger rundt tørrdokken. Et auditorium har også fått plass. Foto: LUCA SANTIAGO MORA
NYE TIDER: Her nede i dypet jobbet 3000 skipsverftsarbeidere. Museet ligger rundt tørrdokken. Et auditorium har også fått plass. Foto: LUCA SANTIAGO MORA Vis mer

Som eneste nordiske bygg vant det nylig klassen for verdens beste kulturbygning i en kåring gjort av det anerkjente arkitekturnettstedet Arch Daily.

Ved å bygge rundt tørdokken til skipsverftet som engang lå her, er museet blitt en spesiell bygning uten at det skygger for Kronborg.

Det var også forutsetningen. Museet skulle være spektakulært og usynlig, på samme tid.

USYNLIG: Arkitektens oppgave var å lage et underjordisk, og likevel spektakulært museum. Foto: LUCA SANTIAGO MORA
USYNLIG: Arkitektens oppgave var å lage et underjordisk, og likevel spektakulært museum. Foto: LUCA SANTIAGO MORA Vis mer

Mange av arkitektene ønsket å bygge museet inne i tørrdokken. Bjarke Ingels lot dokken være tom og tegnet museet rundt den.

Annerledes Ei gangbru i glass og metall bringer deg skrått inn i museet. Her går du rett inn i sjømannens og varehandelens verden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge de ansatte pleier skuffelsen å lyse i ansiktet til eldre menn som hadde gledet seg til store skipsmodeller.

«Museet for Søfart» (M/S) viser skipsmodeller, men ikke mange. Og under hver skipsmodell viser en monter hvilke varer som ble fraktet med akkurat den type skip.

En reise Besøket skal være en reise. Det er målet.

MODERNE: Lyseffekter og filmsnutter, slik ønskes du velkommen til det nye museet. Det skeive gulvet og alt som snurrer kan lett gi følelsen av å være sjøsyk. Det er meningen. Foto: MUSEET
MODERNE: Lyseffekter og filmsnutter, slik ønskes du velkommen til det nye museet. Det skeive gulvet og alt som snurrer kan lett gi følelsen av å være sjøsyk. Det er meningen. Foto: MUSEET Vis mer

Følelsen av å være på en båt har arkitektene gjenskapt gjennom skjeve vinkler, skrå gulv og varierende takhøyde.

Dette er bare noe av det du møter under bakken:

Kneiper, lettkledde jenter og eggende rytmer. Klassekamp, kompasser og smuglere. Fiskefrikadeller, flo og fjære. Jute og silke, sild og hermetikk. Torpedoer og tatoveringer. Sjømannskirker, samhold, stormer og forlis.

FILM: Sjøfartshistorien fortelles med alt fra filmsnutter til dagbøker og skipsmodeller. Foto: KRISTIAN RIDDER-NIELSEN
FILM: Sjøfartshistorien fortelles med alt fra filmsnutter til dagbøker og skipsmodeller. Foto: KRISTIAN RIDDER-NIELSEN Vis mer

I tillegg finner du moderne containerskip og sjørøverskip av legoklosser.

Og en diger Burmeister&Wain motor fra 1960-tallet

- For mange er motoren rosinen i pølsa, sier museumsinspektør Thorbjørn Thaarup.

Navigasjon Selv blir han glad når folk bruker tid på vinkelmåling og draft i navigasjonsavdelinga.

VINNER:Museet har allerede vunnet flere priser for sin arkitektur. Det er tegnet av Bjarke Ingels Group. Foto: LUCA SANTIAGO MORA
VINNER:Museet har allerede vunnet flere priser for sin arkitektur. Det er tegnet av Bjarke Ingels Group. Foto: LUCA SANTIAGO MORA Vis mer

Den har han hatt hovedansvaret for, i dialog med det hollandske firmaet Kossmann.Dejong, spesialister på utstillingsdramaturgi.

Ved å flette sammen ulike perspektiver på skipsfarten forteller de Danmarks lange maritime historie fram til i dag.

De forteller også Helsingørs sjøfartshistorie, fra Øresundstollen kom igang på 1400-tallet og tok slutt i 1860-åra, skipsverft-epoken med 3000 arbeidere og fram til museet, den tredje fasen ved havna.

Interaktivt New York Times er langtfra alene om å mene at resultater er vellykket.

PUST I BAKKEN: Der skipsverftsarbeiderne jobbet fram til 1983 kan du ta en pause og se utover dokken fra den nye kafeen. Foto: MUSEET
PUST I BAKKEN: Der skipsverftsarbeiderne jobbet fram til 1983 kan du ta en pause og se utover dokken fra den nye kafeen. Foto: MUSEET Vis mer

Det internasjonale designmagasinet Frame mener utstillingsdesignet er nummer to på lista over de ti mest spennende i verden akkurat nå.

I Helsingør handler det om fortellinger, ikke kronologi.

For å få oss inn i fortellingene tar museet utgangspunkt i kjente personer fra samfunnslivet, figurer fra tegneserier, filmstjerner og helter fra litteraturen.

KULTUROMRÅDE: Museet i dokken, Kronborg Slott og nytt kulturhus i de gamle verftsbygningene utgjør den nye kulturhavnen i Helsingør.  Foto: LUCA SANTIAGO MORA
KULTUROMRÅDE: Museet i dokken, Kronborg Slott og nytt kulturhus i de gamle verftsbygningene utgjør den nye kulturhavnen i Helsingør. Foto: LUCA SANTIAGO MORA Vis mer

Tintin og Donald på havet er med, Captain Morgan med brennevinet har fått sin plass. Det samme har den danske kongefamilien i kadettdrakt.

Selv Pippis pappa, sjømannen, har fått en plass.

Har du lyst til å få en sjømannstatovering, får du det også.  Iallefall en midlertidig en.