UTFORDRES: iTunes og Steve Jobs har ikke lenger en selvfølgelig lederposisjon i musikksalg på nett. Foto: SCANPIX
UTFORDRES: iTunes og Steve Jobs har ikke lenger en selvfølgelig lederposisjon i musikksalg på nett. Foto: SCANPIXVis mer

Er iTunes i ferd med å gå ut på dato?

Apple mangler et svar til Spotify og Google Music, skriver Jan Omdahl.

Google gir deg din egen jukeboks i nettskyen, uten å spørre platebransjen om lov. Spotify lar deg synke iPoden uten iTunes. Og norske Wimp lar deg importere spillelistene dine fra Spotify.

DET ER MORO
å være musikkelskende nettbruker i 2011. De kommersielle aktørenes musikalske stollek gir økt frihet til oss som forbrukere, men skaper også en hel del forvirring.

Men hvor blir det egentlig av Apples svar til de nye konkurrentene?

I går kunne vi lese at Google Music lar deg laste opp inntil 20000 sanger fra din digitale musikksamling, som du kan høre på via nettleseren fra en hvilken som helst PC/Mac eller nettilknyttet dings (foreløpig bare om du er bosatt i USA og lykkes med å få lagt nevene på en invitasjon til betaversjonen av tjenesten).

PLATSELSKAPENE er ikke spesielt begeistret. De ser dette som en tjeneste som gjør oss musikkonsumenter mindre avhengig av iTunes, Spotify og andre nettbaserte tjenester de håper skal skaffe dem fornuftige inntekter i post-cd-økonomien. Bekymringen blir selvsagt ikke mindre av at Google går løs på det store amerikanske markedet, der alternativer som Spotify foreløpig ikke finnes.

Også her hjemme kvesser aktørene knivene.

I GÅR lanserte norske Wimp en oppdatering av sin musikktjeneste som lar deg importere spillelister fra konkurrenten og markedslederen Spotify. Funksjonen skal selvagt bidra til å verve Spotify-brukere som Wimp-kunder, men Wimp hevder også å ha en mer prinsipiell agenda:

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi mener at disse samlingene skal være brukerens egen eiendom og at alle streamingtjenester derfor bør tilby import og eksport av spillelister og favoritter som brukerne selv har bygd opp, sier Per Einar Dybvik fra WiMP i en pressemelding.

I WiMPS BETAVERSJON er det mulig å importere spillelister fra Spotify, og eksportere spillelister til et RSS eller XSPF-format. WiMP ser også på muligheten til å importere fra tjenester som iTunes og Winamp, men det finnes enda ingen vedtatt bransjestandard for filformater for digitale musikktjenester, og andre tjenester har så langt ikke lagt til rette for en slik deling.

Jeg har testet import-funksjonen. Den fungerer, dog ikke uten huller. Det Wimp gjør er å så vidt jeg forstår matche tekstinformasjonen i spillelista du ønsker å importere mot Wimps egen database, og så gi deg en tilsvarende liste derfra. Dermed ender man fort opp med enkelte pussige opplevelser, som å få karaokeversjoner av låter. Men slikt er mest for tidlige skjønnhetsfeil å regne.

I ET KONKURRANSEPERSPEKTIV er Wimps manøver ganske aggressiv. Det skal bli interessant å se hvordan Spotify svarer.

Den svenske musikktjenesten ligger ikke akkurat på latsida selv. Det er ikke mer enn noen dager siden Spotify gikk i strupen på Apple, ved å lansere sin iTunes-utfordrer - med funksjoner som lar brukerne synke iPod/iPhone med musikkbilioteket på PCen eller Macen med Spotify som verktøy, i stedet for å bruke iTunes. Spotify lar deg også kjøpe m3-filer og spillellister, i direkte konkurranse med iTunes Store.

Jeg har testet den nye funksjonaliteten, og selve iPod-synkingen fungerte sømløst.

MEN JEG BETVILER at salg av mp3 i Spotify-regi blir noen stor suksess. Realiteten ser jo ut til å være at vi som forbrukere allerede er på vei bort fra kjøp av enkeltfiler og album, til fordel for strømming. Som NRKbeta skriver, er spørsmålet om strømming vil drepe filen, slik filen drepte CDen. Jeg tror svaret er et ganske klokkeklart ja.

Det setter Apple og iTunes i en utsatt posisjon. Et iTunes uten strømming av musikk er i ferd med å gå ut på dato.

Apple dro i sin tid musikkbransjen sprellende inn i den digitale framtida. Hva Steve Jobs & co. gjør for å møte de nye utfordrerne, er derfor det største mysteriet i det nettbaserte musikkmarkedet akkurat nå. Et strømmingsbasert abonnementsprodukt fra iTunes har vært varslet lenge, uten at noe er dukket opp. En mulig forklaring er selvsagt at Apple ikke lenger prioriterer å føre an i det digitale musikkmarkedet, fordi det er mer penger andre steder. Men Steve Jobs er ikke kjent for å gi fra seg markedsandeler frivillig.

MER SANNSYNLIG er det at noen har lagt hindre i veien. Fast Company skriver at Apples problem har vært plateselskapenes skepsis til en løsning som kan underminere det de ser som et mer lukrativt stykksalg i iTunes Store.

Om det medfører riktighet, må det bety det at toneangivende krefter i platebransjen fortsatt går baklengs inn i framtida. Tida for å legge hindre i veien for nye forretningsmodeller basert på sømløs musikkdistribusjon fra nettskyen, er defintitvt over.

Apples forsøk på å berolige platebransjen, slik Fast Company beskriver den, er å ikke utvikle et komplett Spotify-liknende strømmingsprodukt. I stedet bygger man en form for backuptjeneste i nettskyen, der du kan lagre og strømme filene du allerede har kjøpt og lastet ned.

Omtrent som Google Music, altså.

UTFORDRER: Produktsjef Paul Joyce presenterer betaversjonen av Googles musikktjeneste. Foto: SCANPIX
UTFORDRER: Produktsjef Paul Joyce presenterer betaversjonen av Googles musikktjeneste. Foto: SCANPIX Vis mer