JURYMEDLEMMER: Thom Hell, Sondre Lerche, Tønes, Ida Jenshus og Magnus Eliassen var med i ulike fagjuryer som stemte fram sist helgs Spellemannpriser. Navnene er alltid hemmelige fram til utdelinga, og ikke engang jurymedlemmene skal vite om hverandre.
JURYMEDLEMMER: Thom Hell, Sondre Lerche, Tønes, Ida Jenshus og Magnus Eliassen var med i ulike fagjuryer som stemte fram sist helgs Spellemannpriser. Navnene er alltid hemmelige fram til utdelinga, og ikke engang jurymedlemmene skal vite om hverandre.Vis mer

Er jeg hummer eller kanari?

To musikkskribenter uttaler seg bombastisk uten forbehold i Dagbladets artikkel.

Meninger

Jeg viser til oppslaget i Dagbladet 23. januar under tittelen «Røper de hemmelige jurymedlemmene».

Som ett av de uthengte jurymedlemmene må det være lov å uttrykke følgende:

1) Det er en selvfølge at juryene holdes utenfor offentlighet så lenge Spellemann-tildelingene ikke er fullført.

Utover det er det intet hemmelighetskremmeri.

2) Dagbladet har intervjuet to musikkskribenter som uttaler seg bombastisk uten forbehold.

For det første: Dette er en jobb jeg har påtatt meg av ren offervilje. Jeg har ingen skjulte hatter på meg, tvert imot bærer jeg mine hatter, både de fysiske og de rollebestemte, med stolthet. Jeg gjør dette ene og alene av idealistiske hensyn til det norske musikklivets beste. Jeg får ikke betalt for arbeidet, jeg fikk tilbud om inngangsbillett til showet, forutsatt at jeg betalte reise og opphold selv.

For det andre, Malin Kulseth fra Natt&Dag uttaler seg med brask og bram om at «juryene preges av gamle og utdaterte folk».

For å bruke hennes egne ord, «det er kanskje kjipt å si det», men dette preges av ungdommelig dumskap og manglende refleksjon. Eller med hennes ord, «ufresht».

Jeg er sikker på at selv om jeg er gammel nok til å kunne være faren hennes, vet jeg mer om ung og eldre improvisert musikk i Norge i dag, enn Malin Kulseth. Hun gjenspeiler med sin uttalelse en helt annen musikkbransje enn den jeg kjenner.

Å bruke betegnelser som «gammel og utdatert» er en debatt-teknikk som sier mer om personen som sier det, enn om noe annet. Det minner meg om de verste utslagene av jappetida på 1980-tallet, da alt over 35 år var museumsgjenstander. Jeg trodde vi hadde lært noe.

For det tredje, Martin Bjørnersen fra Klassekampen, synes jazz- og samtidsjuryene «ser litt rare ut. Jeg kjenner flere av dem som sitter i disse juryene som høyst kompetente folk, men det er litt hummer og kanari der».

Jeg kjenner ikke Martin Bjørnersen. Ergo er spørsmålet mitt til Bjørnersen følgende:

- Er jeg hummer eller kanari? Og hva er din begrunnelse for å karakterisere meg som det ene eller det andre?

- Mener du at jeg ikke er kompetent til å fylle jobben som jurymedlem, og dermed som skribent og anmelder i norsk jazz-presse?

Lik Dagbladet Meninger på Facebook