Er kunnskapsskolen bare for de skoleflinke?

«Står vi overfor en gryende forståelse for at kunnskapsskolen først og fremst er de teoristerkes skole, og dermed diskriminerer store elevgrupper?

Per Østerud, seniorrådgiver ved Høgskolen i Oslo og Jan Johnsen, førsteamanuensis ved Høgskolen i Oslo

«I stedet for å gjøre noe med problemet, så prøver artikkelforfatterne å late som om problemet ikke eksisterer, delvis ved å forsøke å undergave selve testen, delvis å appellere til at skolen dreier seg om annet enn bare kunnskap.Ingen test på kunnskap er perfekt. Ingen test vil måle alt som er viktig ved en skole. Men så lenge testene ikke viser en virkelighet som ikke stemmer over ens med den man ellers observerer, så bør man ta testene på alvor og forsøke å finne ut hvorfor de viser det de gjør. Og så se hva man kan gjøre med problemet.

JB

«Makan til svartmaling. Skolene hadde nok vært glad til om noen hadde malt dem, uansett farge. Men det blir vel ikke i år, og heller ikke til neste år.

Pilotus

«Kunnskapsnasjonen Norge etablerer toppidrettsgymnas for at talentfulle ungdommer skal få utviklet sitt talent og komme i verdenstoppen.

Dette er det politisk vilje til å få til. Å ha politisk vilje til å la barn med sterke kognitive evner få utfolde seg med det de er flinke til, er det betydelig verre med.

Her skal alle inn i Enhetsskolens lune fold. Kanskje er mye av uroen i norsk skole knyttet til at det er for lett for for mange.

Jo Lind