DRØMMEN: Kamille brukte egne lesere i sitt bikinioppslag. Faksimile: Kamille
DRØMMEN: Kamille brukte egne lesere i sitt bikinioppslag. Faksimile: KamilleVis mer

Er kvinner dumme?

De fleste som kjøper en bikini, drømmer om en bikini.

Meninger

«Jeg kjøper ikke dameblader. Jeg leser dem ikke heller», skriver Ellen Hageman i en kronikk i Dagbladet 3. juni. Igjen skal damebladene få kjeft for å skape dårlig selvfølelse, for å lyve, retusjere og fordreie virkeligheten.

Hageman ble intervjuet i Kamille i vår, som «forklefeminist» i en større reportasje om feminisme. Hun kritiserer oss for å ufarliggjøre det nye engasjementet ved å kalle feminisme for en trend. Det gjør vi ikke. I reportasjen konstaterer vi at feminismens «tredje bølge» skyller innover landet, vi snakket med tre oppegående feminister, og vi får «den tredje bølgen» bekreftet og forklart av forfatter, journalist og feminist Marta Breen.

FØLG DAGBLADET MENINGER PÅ TWITTER OG FACEBOOK

Videre kritiserer Hageman glansede magasiner for å selge såkalte drittdrømmer.

«En bikini er tross alt bare en bikini», skriver hun. I bikinisaken som Hageman kritiserer er Kamilles egne lesere modeller. De har vanlige kropper som deg og meg, og de viser sesongens bikinier fra størrelse ekstra small til large. Vi tror ikke at Hageman har rett når hun skriver at «Vi drømmer om nærhet, men kjøper en bikini». Vi tror de fleste som kjøper en bikini, drømmer om en bikini. Synes Hageman at damer er dumme som er interessert i hva de har på seg? Bryr hun seg ikke om hva slags klær og farger hun selv bruker?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kamilles slagord er «God nok som du er». Vi heier på naturlighet og ekte damer. Vi skriver ikke om Botox og Restylane, og ordet «slanking» bruker vi ikke. Helt siden starten har vi ønsket å skille oss positivt ut for eksempel gjennom å bruke vanlige damer med naturlige kropper som modeller, og ved å fokusere på det sunne istedenfor det slanke.

Hagemann oppfordrer til å snu speilet. Den oppfordringen gir vi også våre lesere stadig vekk. Reaksjonene vi får tilbake viser at det virker. Da Kamille for fire år siden hadde 5-årsjubileum, ønsket vi å gå mot forbedringsjournalistikken vi så rundt oss. Vi så for oss at det kunne bli vanskelig å få norske kvinner til å stille opp til uretusjerte nakenfoto og vise fram arrene som en kropp får gjennom livet. Men vi tok feil. Blant de ni som stilte opp i bladet, fortalte flere om styrken de følte. Andre opplevde å ha vært til hjelp for andre kvinner.

Etter fjorårets suksess, drar Kamille igjen ut på feelgood-turné til høsten. Rundt i landet møter vi leserne våre, og vi serverer dem interessante foredrag og underholdning. Vi hører ofte at Kamille betyr noe for dem. At vårt budskap om lave skuldre føles riktig og at historiene om ekte damer treffer. For vi tror ikke lykken er å hige etter det perfekte, men vi tror at du er god nok som du er. Også i bikini.