Er lærerne bedre enn sitt rykte?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

«I løpet av 17 år i norsk skole har jeg heller ikke truffet på mange av de kunnskapsløse kosetantene som norsk skole skal være belemret med. Tvert imot er min erfaring at de fleste kollegaer jeg har møtt har vært velutdannete, engasjerte profesjonelle, opptatt av å formidle kunnskap, ferdigheter og demokratiske holdninger til sine elever.

Tine Valand, leserkommentar

«Jeg mener man bør heve kravet på lærerskolene. Man må heve kravene før lønnen. I tillegg bør det skrives en bok om hvordan man best legger forholdene til rette for barn under oppveksten, som bør gis til alle foreldre når barna blir født. Seriøst. I tillegg bør man faktisk innse at folk ikke er like her i landet og innimellom verdsette kunnskap og oppfordre de som er flinke til å virkelig bruke sitt potensial.

Richard «Jeg bor og jobber i Frankrike, et annet land som heller ikke gjorde det så altfor skarpt på Pisa-prøven.

Det franske skolesystemet er på mange måter «omvendt» av det norske. Undervisningen er veldig autoritær og teoretisk, skoledagene er fryktelig lange, realfag blir oftest prioritert høyest, karakterer blir gitt fra ekstremt ung alder, og man lager lister over de flinkeste og dårligste elevene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer