LILLYHAMMER OG MGP 2012: Cocktail Slippers er med både her og der. Foto: Promo/NRK
LILLYHAMMER OG MGP 2012: Cocktail Slippers er med både her og der. Foto: Promo/NRKVis mer

Er «Lillyhammer» fremdeles en tvilsom Cocktail-blanding?

NRK har fått «vasket» filmen «Lillyhammer» - men MGP-aktuelle Cocktal Slippers er med.

Medieekspert reagerer på bruken av MGP-aktuelle Coctail Slippers i omstridte «Lillyhammer».

Mer hodebry Førstkommende onsdag er det klart for NRK-premiere på den omdiskuterte komiserien «Lillyhammer». Tidligere i år ble serien utsatt etter at det ble oppdaget tilfeller av produktplassering.

Nå er det imidlertid noe annet som skaper hodebry for Nrk.

I episode to dukker det Melodi Grand Prix-aktuelle bandet Coctail Slippers opp.

Produsent og platesjef I en to og et halvt minutt lang sekvens blir bandet brukt som kulisse, og en av bandets låter blir spilt. Det blir også vist nærbilder av bandet.

Rocklegende og skuespiller Steven Van Zandt er både filmes hovedrolleinnehaver og produsent.

I tillegg driver han plateselskapet Wicked Cool Records, der Coctail Slippers er signert.

Dette får ekspert på medieetikk, Gunnar Bodahl-Johansen, til å reagere.

Alvorlig - Det vil rokke ved NRKs troverdighet som en ikke-kommersiell aktør, og det er alvorlig, sier Bodahl-Johansen til Dagbladet.

Han tror sekvensen med Coctail Slippers får passere fordi kultur ofte blir satt i et mindre kommersielt lys enn andre produkter.

- Sett at han for eksempel solgte biler og promoterte bilene i serien han var produsent for. Det tror jeg ikke NRK ville gått med på, sier Bodahl-Johansen som omtaler Van Zandt som en underleverandør til sin egen produksjon.

Intet problem Van Zandt, som også er kjent som Bruce Springsteens gitarist, ser ikke problemet. Han tror heller ikke det vil bety noe vesentlig for bandets karriere.

- Ingen kjøper plater lenger likevel, sier han.

Han forklarer videre at rollefiguren hans åpner en nattklubb i Lillehammer, og Cocktail Slippers er en av bandene som spiller der.

Akseptabelt Eksternsjef i Nrk, Petter Wallace mener serien er klar for sending.

- Alle de aspektene vi er gjort kjent med fra Rubicon er blitt drøftet. Det som er igjen, mener vi er akseptabelt, sier han.

- Poenget er at vi har sett på hele serien helhetlig, og mener at den nå er klar for sending på NRK, sier han til Dagbladet.

De siste ukene har seriens produsent Rubicon jobbet med å fjerne de elementene av serien som inneholdt elementer av produktplassering.

Før og etter Dagbladet har sett de to første episodene både før og etter retusjeringen.

Blant annet er det en scene der Trond Fausa Aurvåg ifører seg en blazer fra Moods of Norway, med merkets logo tydelig plassert på en pose i bildet.

Etter retusjeringen er logoen fjernet fra posen - men jakken er fortsatt med som et tydelig element i episoden.

Ifølge Wallace er det gjort større og mindre endringer i alle åtte episodene, der logoer er blitt fjernet, lyd er blitt justert og enkelte scener er blitt flyttet.

Pizza-cash - Det vi må sørge for, og det vi har bedt Rubicon garantere for, er at ingen har betalt for å påvirke det redaksjonelle innholdet i denne serien, sier Wallace.

I serien kan man ellers se kjente produkter, som for eksempel en Pizza Grandiosa-eske som brukes som gjemmested for kontanter i førsteepisoden.

- «Lilyhammer» er en serie som utspiller seg i en norsk virkelighet i dag, og der er det jo kommersielle produkter. NRK er ikke ute etter å fjerne disse, vi har bare gjort dette der det har vært snakk om en avtalemessig sammenkobling, eller en mistanke om dette. Det er viktig å ha tunga rett i munnen, og ikke overdrive, sier Wallace.

- Jeg ser jo at det kan bli en folkesport å prøve å finne alle produktene som kan være borte, men jeg håper jo at folk etterhvert kan se serien som det den er: En helt unik, norsk dramaserie med humor og et stort skråblikk på nordmenn.