Anmeldelse: Unnskyld, Norge på TV3

Er manus skrevet i fylla?

Klovn-Caspers nye norske serie er morsomst når han holder kjeft.

KJENDISTUNGT: Fredrik Skavlan, Stian Blipp, Helene Olafsen og Magnus Carlsen er blant noen av stjernene som blir å se i «Klovn»-stjernen, Christian Caspersens, nye serie «Unnskyld», Norge. Vis mer

Unnskyld, Casper Christensen, men jeg synes du er ganske slitsom. Vel har du fått deg en stor fanskare gjennom flere sesonger og spin off-filmer av komiserien «Klovn», og i tospann med makker Frank Hvam har du tatt pute-tv til nye og og drøye høyder. Befriende politisk ukorrekt har det også vært, til tider i alle fall. I den grad at skuespilleren Casper Christensen har måttet gå ut i intervjuer og dementere at han er karakteren Casper Christensen i virkeligheten.

Unnskyld, Norge

3 1 6

Komiserie

29. august 2019
Beskrivelse:

En dansk mannebaby går på trynet, ved hjelp av norske moroklumper.

Kanal:

Viaplay og TV3

«få virkelig gode poenger og overraskelser»

Men den nye serien «Unnskyld, Norge» får meg til å lure på om det er helt sant.

Det starter med at Casper blir sparket fra sitt danske talkshow etter en metoo-skandale, og rømmer til Norge i håp om å starte en ny karriere her, for «det er ingen nordmenn som leser danske aviser». Og merkelig nok har han rett - serien er satt i en parallell virkelighet der ikke en eneste norsk kjendisjournalist klarer å få med seg de pikante historiene om Klovn-stjerna som danske medier er tapetsert med. Dermed klarer han kunststykket å rote seg inn i en ny metoo-skandale, etter en fuktig natt på byen med Else Kåss Furuseth. Bare at her får hun rollen som overgriper og han offer.

Forfyllet mannebaby

Det er seriens morsomste og antakelig drøyeste poeng. En slags metakommentar om medienes rolle og både deres og offerets profittering på offerrollen, som sikkert vil provosere noen. Blant kjendisene som stiller sporty opp i den delen er Mads Hansen, Lisa Tønne, Sigrid Bonde Tusvik, Stian Blipp, Helene Olafsen, og ikke minst Harald Eia. Sistnevnte er fantastisk som leder av samtalegruppa «metooboys», de fleste andre ser ut som om de kan bryte ut i latter når som helst.

MED I SERIEN: Petter Stordalen er en av mange norske kjendiser som dukker opp i komiserien. Foto: TV3
MED I SERIEN: Petter Stordalen er en av mange norske kjendiser som dukker opp i komiserien. Foto: TV3 Vis mer

Og likevel - når de dukker opp midtveis i serien blir det med ett veldig tydelig at det er aller morsomst når Casper holder kjeft og lar andre prate. Dessverre skjer det ikke så ofte. Hele poenget er jo å vise hvor umoden, selvopptatt, grådig, rasistisk og ufyselig Casper Christiansen er. En forfyllet mannebaby som tror at alt i hele verden handler om ham, og som rett som det er må stoppe opp og fortelle kamera at «noen ganger når jeg står opp, må jeg snu meg og kysse dyna jeg har sovet under, for jeg er så sinnsykt genial, mann».

Mannen han snakker til er filmfotograf Nicolai Acthon, som han har leid inn for å lage en ikke helt sannferdig dokumentarfilm om livet hans. Vi ser alt gjennom linsa på det håndholdte kameraet til Nico, som rett som det er setter det fra seg og også selv dukker opp foran linsa. Nico har sin egen agenda og filmer stadig litt mer enn Casper ber ham om. Dermed får vi se både figuren Casper ønsker å framstå som i offentligheten, og den han egentlig er. Ikke at det er så innmari stor forskjell på dem, han er en løs kanon okke som.

Ikke drøy nok

Dessverre er det nokså slitsomt å se en så slitsom fyr gjøre så mange forutsigbart slitsomme ting, med så få pustehull i form av andre mennesker. De overraskelsene serien har å by på, kommer stort sett i form av andre folks reaksjoner på ham. Da er det synd at det er så innmari mye Casper i monitor hele tida. Det er jo ingen overraskelse at han er kjip mot alle han møter. At han kaller Else tjukk, er rasistisk overfor Lisa Tønne, og konstant utnytter og overvurderer sin egen kjendisstatus.

Skjønt, det er kjendisstatusen som redder ham i de fleste situasjoner, og jeg lurer på om det er kjendisstatusen - både hans og de andre deltakernes - som har vært hovedmotivasjonen for serien. For manus ser ut til å være skrevet på samme måten som den fiktive Casper Christiansen løser de fleste arbeidsoppgavene sine - i fylla. Det har nok vært gøy å skrive det, men her er få virkelig gode poenger og overraskelser, og litt for mange scener ser ut til å hvile på Casper Christiansens evne til å være frydefullt drøy. Hvilket han sjelden er i «Unnskyld, Norge».