Er Norge for fattig for Ibsen?

Les Agnete Haalands åpne brev til kulturminister Åslaug Haga.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Åpent brev til Kulturminister Åslaug Haga.

Ibsen er verdens nest mest spilte dramatiker. I verdenssammenheng blir han bare overgått av William Shakespeare i antall årlige oppsetninger

Akkurat i dette øyeblikk er kunstnere på alle verdens kontinenter i ferd med å skape nye forestillinger basert på Henrik Ibsens dramatikk. Og i Europa er det ingen dramatiker som spilles så ofte som Henrik Ibsen. Henrik Ibsen lever, provoserer og inspirerer publikum over hele verden.

Dette står i en skrikende kontrast til at Nationaltheatrets sjef, Ellen Horn, nå må starte en ydmykende tiggeraksjon for å prøve å sørge for at den syvende Ibsenfestivalen kan gjennomføres.

England har sin Shakespeare. Hundre tusener av teaterinteresserte valfarter årlig til hans fødested for å oppleve nye tolkninger av hans dramatikk. Tyskland har sin Wagner og samler operafantastene fra hele verden til Beyreut festivalen. Barcelona trekker til seg alle som er opptatt av Miro og Picasso. Men hvor drar de som er opptatt av Henrik Ibsens?

23. mai 2006 er det 100 år siden Henrik Ibsen ble født. Skal vi feire jubileet med å mimres en festival som engang fantes?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer