POP: Marcus Gunnarsen og Martinus Gunnarsen er tvillinger fra Trofors og Norges største popstjerner akkurat nå. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
POP: Marcus Gunnarsen og Martinus Gunnarsen er tvillinger fra Trofors og Norges største popstjerner akkurat nå. Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

Er Norge i ferd med å svikte Marcus og Martinus?

Når livet blir en scene. 

Kommentar

Fjorten år gamle Marcus og Martinus Gunnarsen er Norges aller største popstjerner.

Det er ikke rart de er en suksess. De har enormt talent. Sjarm. Scenetekke. Alt som skal til. Som artister hører de hjemme på en scene.

Men det betyr ikke at selve livet deres hører til på en scene.

«Et nært og usminket portrett av Norges største musikkstjerner» er innsalget til vinterens store norske film, «Markus og Martinus – Sammen om drømmen». Etter alt å dømme kommer filmen til å bli en gigantsuksess. Som alt annet tvillingene fra Trofors har tatt i de siste åra. I fjor solgte de ut Oslo Spektrum to ganger – og Globen i Sverige på 14 minutter. De ga ut boka «Vår historie», fjorårets mestselgende barnebok. I nettspilleren sin har TVNorge programmet «MMNews», der gutta framfører hverdagssketsjer. De har 602 000 følgere på Instagram, 73 000 på Facebook og et ukjent antall fans som får oppdateringer via Snapchat. Dagbladet, i samarbeid med Se og Hør, kåret dem til Norges største kjendiser i fjor.

De har gjort alt riktig.

TERNINGKAST FIRE: «Sammen om drømmen» er et utilslørt forsøk på å sementere opprinnelsesmyten om Marcus & Martinus, skriver Dagbladets anmelder. Video: Norsk Film Distribusjon / Marcus & Martinus Vis mer

Likevel blir det mer og mer tydelig at noe er feil.

Jeg har ikke sett den ennå, men hvorfor i huleste skal vi egentlig få et «nært og usminket» portrett av to fjortenåringer?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er som om vi har glemt at de er barn. Guttungene følges av et kamerateam, tilsynelatende 24/7. I tillegg til å gå på skole og fotballtrening, spiller de inn musikk, musikkvideoer og holder konserter. I tillegg til det igjen skal de levere til tv-serie og film. Og oppå der: Sosiale medier. En oppdatering om dagen. Minst.

De er et brand, bygget opp over amerikansk lest. Som Justin Bieber.

Men er det egentlig en god idé? Har det egentlig vist seg å være vellykket for noen i lengden?

«Vi følger dem inn en sentrifuge av oppmerksomhet, men også i mer dagligdagse omgivelser hjemme og i Trofors», skriver Dagsavisen i sin anmeldelse av «Sammen om drømmen». Når filmen skal vise at de har et normalt liv, følger den gutta hjem og inn i klasserommet. Men det er jo ikke sant, elefanten i rommet er at de har med seg et kamerateam. Det er ingenting som er normalt med det.

Og hvor større fanskaren blir, jo flere ganger fansen banker uanmeldt på døra hjemme i Trofors, jo oftere de må ha med seg livvakt på større arrangementer, desto mer står vi på sidelinja og heier. For det er så stas at Norge endelig har fått seg noen ekte popstjerner.

Og så har vi helt glemt at de er fjorten år.

At de er barn. At de trenger privatliv. At presset fra oppmerksomhet og sosiale medier kan bli for mye selv for barn som ikke er popstjerner.

Etter å ha fulgt norsk musikkbransje tett i over femten år, vil jeg si at jeg opplever at Norges største voksne popstjerner skjermes mer enn Marcus og Martinus.

Det er en grunn til at skuespillerne i suksesserien «Skam» ikke gjør intervjuer.

I flere år har vi hatt en diskusjon om barns personvern på nett. Det har haglet med kritikk over bloggere som ukritisk legger ut bilder av barna. Men ikke et ord om at Norges mest eksponerte popstjerner faktisk er barn.

Jeg er helt sikker på at management og foreldre kommer til å si at dette er noe de tenker mye på. At de sørger for at gutta har et privatliv. At kameraene ikke får være med inn i den innerste sfære. At det ikke er Marcus og Martinus som oppdaterer sosiale medier. At imaget er konstruert.

Men det er ikke bra nok.

Noen private rom må man få lov til å ha.

Ellers blir det kjapt vanskelig å skulle være popstjerne gjennom et langt liv.

Dagbladet har vært i kontakt med Marcus & Martinus' manager Jon F. Leiulfsrud, som ikke ønsker å uttale seg om kritikken. Deres plateselskap Sony Music henviser til Anti, som håndterer presse for duoen. Marte Schei i Anti opplyser at de ikke ønsker å uttale seg, det samme gjelder for Marcus & Martinus' far, Kjell-Erik Gunnarsen.