(Dagbladet.no): MP3-blogger har lenge befunnet seg i en juridisk gråsone. For artister og plateselskap kan omtale på de viktigste bloggene gi en verdifull pr-effekt, mens særlig rettighetsorganisasjoner og musikkforlag misliker at bloggene publiserer låter uten tillatelse.
To av de mest populære bloggene er Idolator og Stereogum, som nylig ble kjøpt opp for 125 millioner kroner.
Nå viser det seg at mye av pengene kommer fra en overraskende kilde: Verdens største plateselskap, Universal Music.
MP3-bloggene ble nemlig kjøpt av nettsamfunnet Buzznet. Og i går avslørte Billboard at en av de viktigste aksjonærene i Buzznet er Universal Music.
Universal ser for seg flere synergier når de nå indirekte entrer bloggosfæren. De vil blant annet gi tillatelse til at Stereogum og Idolator får publisere hele deres katalog av låter og musikkvideoer. I tillegg vil Universal-artister bidra med redaksjonelt innhold, for eksempel i form av blogginnlegg.
- Vi prøver alltid å sprenge grenser og utvide rekkevidden av våre digitale tilbud, sier Doug Morris fra plateselskapet til Variety.
Det spennende blir jo å se om Stereogum og Idolator slutter å publisere innhold som ikke er rettighetsklarert, og hvordan publikum ser på bindingene mellom bloggene og bransjen.
Plateselskapene har de siste årene fått ekstremt mye kritikk for å ligge bakpå i den teknologiske utviklingen, men denne nyheten kommer bare et par dager etter at Universal - i samarbeid med flere av de andre store selskapene - lanserte musikkvideotjenesten Pluggedin.com.
Siden tilbyr flere millioner musikkvideoer i høy oppløsning for gratis streaming.

Problemet - og symptomatisk for rettighetsflokene som altfor ofte oppstår på nettet - er selvfølgelig at tjenesten ikke fungerer utenfor USA og Canada.
