BRA INNTJENING: Aune Sand har ledd mye de siste dagene. Også til banken, ser det ut til. Foto: Thomas rasmus Skaug / Dagbladet.
BRA INNTJENING: Aune Sand har ledd mye de siste dagene. Også til banken, ser det ut til. Foto: Thomas rasmus Skaug / Dagbladet.Vis mer

Er selvpublisering av erotiske romaner den raskeste og sikreste veien til å bli millionær?

Aunes metode.

Kommentar

Er selvpublisering av erotiske romaner den raskeste og sikreste veien til å bli millionær? Sist ukes bokbransjenyheter kan tyde på det. «Fifty Shades»-forfatter E.L. James topper lista over de mestselgende forfatterne på Kindle de siste fem åra, melder Amazon. Samtidig har Norge fått sitt eget svar på «Fifty Shades», en uhorvelig mye omtalt erotisk roman ved navn «Jordbærmus».

Debutromanen til Aune Sand har allerede sikret ham over én million kroner. I alle fall hvis vi skal tro hans eget regnestykke.

Boka fikk terningkast én av VG. Dagbladets anmelder var litt mer positiv, men skriver at «om «Jordbærmus» kunne blitt antatt hos et forlag hvor Aune Sand sjøl ikke var sjef, det er sikkert tvilsomt».

Men her er selvpublisering selve suksessformelen. Sand har ikke solgt mer enn 3000 eksemplarer av boka (igjen, hvis vi skal tro ham selv). Men når den koster 4-500 kroner (avhengig av om du vil ha signatur og en naken Marianne Aulie på omslaget), blir det fort mye penger.

Før lanseringen fortalte han VG at han har bladd opp 100 000 kroner for å utgi boka. Resten av inntektene kan han stikke i egen lomme. Forfattere på tradisjonelle forlag må klare seg med 15 prosent i royalty.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Er «Jordbærmus» Norges første store skjønnlitterære selvpubliseringssuksess? Det spørs selvsagt hvordan vi definerer selvpublisering. Men det er interessant at en bok utgitt «på gamlemåten», i papirformat, kan dra inn så mye penger. For det er først etter at e-boksalget skjøt fart internasjonalt at «selvpublisering» ble et noenlunde vanlig ord. Særlig etter at E.L. James feide over salgslistene, med en bok som først ble solgt som tekstfil fra egen nettside.

Mange spådde at forfattere som gjør alt selv ville bli en alvorlig utfordring for etablerte forlag.

På det engelskspråklige markedet har det dukket opp en gruppe nye forfattermillionærer som takker nei til forlagskontrakter. De er lei av dårlig markedsføring og lave royalties, og vil ha kontrollen selv. Tjenester som Kindle Direct Publishing har gjort det billig og enkelt.

I Norge er situasjonen en annen. I 2013 lanserte både nettbokhandelen Ebok.no og Cappelen Damm-eide Digitalbok.no hver sine selvpubliseringstjenester, der hvem som helst kunne laste opp og selge sine egne bøker. Vanlig royalty for bøker publisert på den måten er hele 70 prosent.

Men Cappelen Damms selvpubliseringstjeneste ble nedlagt tidligere i år, da Digitalbok ble en del av nettbutikken til Tanum. Etter det Dagbladet kjenner til, er det ingen som har blitt millionærer på å selvpublisere der. De mestselgende bøkene har solgt 200-300 eksemplarer.

Engelskspråklige forfattere kan selge e-bøkene sine til svært lave priser — ned til ti kroner — og likevel tjene godt, fordi de potensielle kjøperne er så mange. Aune Sand har gått for motsatt strategi.

Til gjengjeld mestrer han selvpublisistens bud nummer to til fulle: Benytt enhver mulighet til å by kraftig på deg selv, og på kjendiskjæresten din, hvis mulig. Spre blomstrende sexmetaforer på Facebook, og still til intervjuer med trusa på hodet. «Det krever sin mann», som vår anmelder formulerte det.