Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Er smale motorveger bra for trafikksikkerheten?

Det pågår for tiden en diskusjon i norske medier om motorveger og trafikksikkerhet. Mitt bidrag er en kort oppsummering av noen fakta fra trafikksikkerhetsforskningen.

SIKRE VEIER: Firefelts motorveger med midtdeler er de sikreste vegene vi har, ifølge innsenderen. Bildet er fra Hundorp i Gudbrandsdalen. Foto: Paul Kleiven / NTB Scanpix
SIKRE VEIER: Firefelts motorveger med midtdeler er de sikreste vegene vi har, ifølge innsenderen. Bildet er fra Hundorp i Gudbrandsdalen. Foto: Paul Kleiven / NTB Scanpix Vis mer
Meninger

Uenigheten dreier seg om hvor mange felt, hvilken bredde og hvor høy fartsgrense nye strekninger med moderat trafikkmengde bør ha.

Brede motorveger er sikrere enn smale

Firefelts motorveger med midtdeler er de sikreste vegene vi har. Bygging av E6 i Østfold til full motorvegstandard reduserte antall drepte og hardt skadde på strekningen med 75 prosent. Kravene til bredde på motorveger er redusert over tid. Før var kravet 29 meter, nå er det 23 meter. På en smal motorveg på 20 meter, vil skulderen bli 1,5 meter eller smalere. Forskning viser at det vil øke ulykkesrisikoen med ca 20 prosent. Hovedgrunnen til det er mindre sikkerhetsmargin i form av «plass» ved motorhavari, illebefinnende osv. For en gitt sum penger, får vi bygget flere kilometer motorveg på 20 meter enn på 23 meter. Men begge løsninger er dyre og mange trafikksikkerhetstiltak er billigere.

Smale firefeltsveger er mindre sikre

Motorveger tåler høy fart bedre enn andre veger. En smal firefeltsveg med fartsgrense 110 km/t vil sannsynligvis bli en sikker veg sammenlignet med andre veger. Men en to/tre felts veg med midtrekkverk og 90 km/t er enda sikrere. Hovedgrunnen til det er høyere fart på den smale motorvegen enn på to/tre felts vegen. Endringer i fart slår sterkere ut på motorveger enn på andre veger av to grunner. For det første er farten i utgangspunktet høy. Energien som kommer ut av kontroll ved en ulykke blir dermed større. For det andre er de fleste faremomenter fjernet. Vegene er møtefrie, har ingen brå svinger, farlige kryss og avkjørsler. Det er heller ingen fotgjengere eller syklister. De fleste farer er fjernet. Bare farten er igjen.

Nullvisjonen er grunnleggende

Visjonen om null drepte og hardt skadde i trafikken innebærer at man skal bedre trafikksikkerheten på en så billig måte som mulig og alltid velge beste løsning. Med beste løsning menes den som gir færrest drepte eller hardt skadde for en gitt utgift. Forslaget om smal motorveg er sannsynligvis første gang veimyndighetene har anbefalt et tiltak som gir samfunnsøkonomisk gevinst selv om det øker antall drepte og hardt skadde. Tidligere har tiltak på vegene bidratt til å redusere antallet drepte og hardt skadde. Et tiltak som gir flere drepte og hardt skadde strider mot nullvisjonen.

Hele Norges coronakart