TVILER: Høyskolelektorene Marianne Hagelia og Albertine Aaberge tviler på KS' begrunnelse for ny arbeidstid for lærerne. Foto: Bjørn Sigurdsøn / SCANPIX NB! Modellklarert.
TVILER: Høyskolelektorene Marianne Hagelia og Albertine Aaberge tviler på KS' begrunnelse for ny arbeidstid for lærerne. Foto: Bjørn Sigurdsøn / SCANPIX NB! Modellklarert.Vis mer

Er sommeropplæring egentlig effektivt?

Innholdet blir glemt og kurset er tilnærmet bortkastet.

Debattinnlegg

KS har kommet med et nytt forslag til arbeidstidsavtale for lærerne. Blant KS mange mål er «alle oppgaver som ikke er direkte elevrelatert kan flyttes og legges utenom elevåret som kompetanseheving/faglig oppdatering (...)». KS gjør rett i å sette kompetanseheving av lærere på agendaen.

Men: hvilken kvalitet vil kompetanseheving i sommermånedene få?

May Britt Postholm skriver i boka «Læreres læring» at studier som innebærer utprøving i egen undervisning gir best uttelling for utviklingen av lærernes klasseromspraksis og elevenes læring. Voksne lærer ved å bruke tidligere erfaring når de tilegner seg ny kunnskap. Fafo (2012) har funnet at muligheten til å knytte opp praksis opp mot teori er avgjørende for voksnes læring. Lærevilkårsmonitoren fra 2005 viser at den viktigste læringen er den som skjer i det daglige arbeidet. Uformell læring i hverdagen er viktigere enn kurs, men disse fungerer som viktige springbrett for videre læring. Det forutsetter imidlertid at arbeidsplassen tilrettelegges. Dette krever mye av skolens kultur og skoleledere. Organisert kollegaveiledning skjer på flere skoler. Dialog og refleksjon i grupper styrker mestringsfølelsen og den faglige selvtilliten hos de ansatte, i tillegg til at det bidrar til en læringsfremmende kultur.

Vi jobber med videreutdanning av lærere og følger denne prosessen tett. En økende andel av våre studenter er etablerte lærere over 25 år. De har selv valgt å fornye seg, de studerer på fritiden og dekker kostnadene selv. De tar nettstudier som stiller store krav til familien og arbeidsplassen. Flere studenter er oppgitt over manglende tilrettelegging og støtte på arbeidsplassen.

Hvor mye utbytte får elever av kompetansehevingstiltak for lærere i juni?

Lærere blir stadig utsatt for kurs, men et tankekors er at disse ofte ikke skjer i skolens praksis. Det går for lang tid fra kurset er gjennomført til lærerne får mulighet til å ta det i bruk. Innholdet blir glemt og kurset er tilnærmet bortkastet. Å omsette informasjon til kunnskap og endre praksis er prosesser som krever tid og øvelse.

Skal det skje kompetanseheving, må lærere jobbe og lære med elevgrupper gjennom skoleåret, og skoleledere må tilrettelegge for og skape en skolekultur for kompetanseutvikling i egen organisasjon. Først da vil det være kvalitet i kompetanseutvikling hos lærerne som kommer elevene til gode.