Er spilling uten knapper fremtiden?

Til og med Apple er usikre.

|||Hvor viktig er egentlig knapper for dataspill? Ikke mye, om vi skal tro salgstallene for spill på Apples selvutnevnte spillmaskiner - altså iPod Touch, iPhone og nå senest iPad. Men kan vi egentlig tro dem?

Etter lanseringen av iPod Touch var Apple usikre på hvordan de skulle selge dingsen, som ikke lenger bare var en musikkspiller. Til og med Steve Jobs klødde seg i hodet.

- Var det en iPhone uten telefonen? Var det en lommedatamaskin? Det som skjedde, var at forbrukerne fortalte oss at de anså den som en spillmaskin. Vi begynte å markedsføre den som det, og salget tok av, fortalte Jobs til New York Times i fjor.

Ikke overraskende ble derfor spillene trukket fram som viktig innhold ved USA-lanseringen av iPad forrige uke. Av 1000 programmer som var tilgjengelig i AppStore fra start, var over 700 spill.

Fra å overhodet ikke bry seg om spill, har Apple brått blitt en spillgigant - og det åpenbart med baller. Apples markedssjef Phil Schiller var ikke snau da han disset både Nintendo DS og PlayStation Portable fra scenen i fjor:

- Da disse maskinene kom, virket de så kule. Men med en gang du spiller et spill på iPod Touch, vet du at de ikke kan måle seg lengre. De har ikke denne utrolige multitouch-berøringsskjermen, mente han.

Vel, Nintendo-sjef Reggie Fils-Aime er ikke helt enig i den påstanden.

- Hvis våre spill representerer spennet mellom litt snacks og et helt måltid underholdningsmessig, avhengig av hva slags spill du snakker om, kan ikke Apple engang tilby en munnfull med spillerfaring, sa Fils-Aime nylig.

Hva er det som gjør at Nintendo-sjefen i det hele tatt tør å gå så hardt ut mot Apples spillutvalg, når de attpåtil begge har en hang mot berøringsskjermer? Grunnen er såre enkel: Knappene som befinner seg rundt berøringsskjermen på Nintendo DS utgjør et hav av forskjell.

Å spille et spill uten knapper er fullt mulig, og spesielt eventyr- og puslespill er helt fantastiske på en iPhone eller iPad. Likevel er det en grunn til at konsoll- og pc-spill gjennom årene stadig har krevd flere knapper - selv om det nylig gikk litt langt da «Heavy Rain» ville ha deg til å trykke fem knapper samtidig.

Knapper gir spilleren en ofte nødvendig taktil kontakt med spillet, en feedback man ikke kan få ved å berøre en skjerm.

Eller ved å vifte i løse lufta, slik Microsoft nå prøver på med bevegelsesbaserte Project Natal, som lanseres til Xbox 360 senere i år. Her fanger et kamera opp alle dine bevegelser, uten at du holder noe i henda.

- Jeg mener, kom igjen, hvem vil vel late som om hånden deres er en pistol? Hva er dette, tredjeklasse?, spør en fiktiv Sony-representant i en ny PlayStation 3-reklame.

Når Sony lanserer sin «Wii-kopi» PlayStation Move senere i år, lar de i det minste spilleren ha noe å holde i hånda. Med knapper, selvsagt.

Uten knapper er det - i hvert fall hittil - vanskelig å være helt presis. Og mange spill, enten vi snakker strategi, action eller sport, er helt avhengige av en slik grad av presishet. Virtuelle liv står jo på spill.

Derfor er det ikke uten grunn at Apple nå har levert inn en patentsøknad på et knappeoppsett til sine enheter.

Ifølge patenttegningene er dette et tilleggsprodukt som kan festes på siden av en iPhone eller iPad, og gi maskinene et mer tradisjonelt spillmaskinutseende.

Om dette tilbehøret faktisk blir noe av eller ei er i det blå - men om det skjer, trykker i hvert fall Apple på de riktige knappene hos de mest ihuga spillerne.

LES DAGENS FREDAG: Denne artikkelen er hentet fra Dagbladet Fredag.
LES DAGENS FREDAG: Denne artikkelen er hentet fra Dagbladet Fredag. Vis mer