Vender tilbake: Den populære amerikanske kultserien Twin Peaks kommer tilbake med ny sesong, 25 år etter at den første sesongen ble sluppet i 1990. Video: Showtime. Vis mer

Anmeldelse: «Twin Peaks: The Return»

Er «Twin Peaks» verdt et nytt besøk?

For å si det sånn: en kaffe og et paistykke, takk.

«I'll see you again in 25 years», sier Laura Palmer til FBI-agent Dale Cooper i en baklengsdrøm i det som lenge var «Twin Peaks'» aller siste episode. Nå, 25 år, 11 måneder og noen uker senere, skal det løftet innfris.

I mellomtiden har fjernsynsmediet utviklet seg til å bli en kunstform i seg selv, mye takket være veien denne serien banet, og serieskaper David Lynch har om mulig blitt enda særere, mer fascinerende og ugjennomtrengelig, fra «Lost Highway» via «Mulholland Drive» og lang inn i «Inland Empire». At denne mannen nå returnerer til serien sin og har fått noen til å finansiere 18 kommersielle timer med alt det den sprø og dønn ukommersielle underbevisstheten hans klarer å hoste opp er selvsagt både gledelig og en slags sensasjon.

Mange spørsmål

Men det er likevel med en viss avventende skepsis man går inn i denne serien. Spørsmålene er mange, og da tenker jeg ikke bare på hva i huleste som skjedde i den sesongfinalen for så lenge siden. For dette er vel ikke bare å børste støv av nok en gammel merkevare for å gi en billig nostalgitripp av den typen Hollywood er så glad i om dagen? Er Lynch i det hele tatt interessert i å lage noe som er tilgjengelig nok til å opprettholde interessen vår i 18 episoder? Og er det virkelig flere historier å fortelle om «Twin Peaks», nå som mordgåten Laura Palmer ble løst? For la oss være ærlige: når man hyller dette mesterverket er det som regel den første sesongen man sikter til, og ikke den andre, der han britiske beileren til Lucy ble bitt i nesa av en ilder.

Twin Peaks: The Return

5 1 6
22. mai 2017
Beskrivelse:

Tjuefem år senere er kultserien tilbake med nye episoder.

Kanal:

HBO

Da Lynch forlot produksjonen for å regissere «Wild At Heart» tok det ikke lang tid før andresesongen forsvant langt inn i sin egen navle av påtatt snålhet og dramaturgisk tomgang. Det vitner om hvor skjørt og finstemt uttrykket til denne serien er, til tross for at den kan framstå ganske outrert. Selvparodien var alltid rett rundt hjørnet.

Så det man lurer på er vel dette: er den snodige, sjarmerende småbyen med det mørke hjertet verdt et nytt besøk?

Og her kommer dagens eneste spoiler: Ja. Ja, som bare pokker.

Enda mer Lynch

Bare gjensynet med alle de gamle kjenningene, nå et kvart århundre eldre, er en opplevelse i seg selv, som får Richard Linklaters «Boyhood» til å blekne. Et knippe nye fjes dukker også opp, og alle som har tatt en sniktitt på rollelisten vet at vi har enda mer flott i vente.

Etter de to første episodene er det tydelig at Lynch har planer om å være akkurat så kompromissløs som han alltid er. Jada, dette er umiskjennelig «Twin Peaks», men kanskje først og fremst umiskjennelig Lynch, og sånn sett muligens enda mer utilgjengelig. Såpeoperaen er lite til stede, og mye av tøyset er foreløpig erstattet av en hardere, mer jordet stil. Både det mer filmatiske uttrykket og det suggererende lydbildet gjør at intensiteten i blant oppleves enda sterkere enn tidligere. Volden er også oppdatert til 2017-nivå.

Angelo Badalamentis musikk har hittil dessverre ikke en like framtredende rolle som før, og de hudløse, emosjonelle øyeblikkene som utgjør mange av de hjerteskjærende toppunktene i tidligere sesonger glimrer med sitt fravær. Heldigvis er det mange episoder igjen.

Komikk og tragedie

Lynchs unike evne til å fine komikk i det tragiske, det tragiske i komikken, og ubehag i det hverdagslige, er til stede som aldri før. Håper du på surrealisme og groteske visjoner, vil du ikke bli skuffet.

Og handlingen? Vel, den var vel aldri det viktigste i «Twin Peaks». Serien utfoldet seg mer via stemninger, emosjonelle moduleringer og en intuitiv drømme- og marerittlogikk, men handlingen fortsetter på sett og vis der den slapp, og noe mer enn det trenger dere ikke være redd for at jeg skal avsløre, for det tror jeg ikke jeg hadde klart selv om jeg hadde prøvd.

Jeg har foreløpig ingen anelse om hva som foregår i «Twin Peaks» i 2017, alt jeg vet er at jeg har planer om å bli.