Er Twitter det nye Facebook?

Den digitale lemenflokken er på vandring igjen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): Vi har sett det en rekke ganger de siste årene: Når et nettsted som baserer seg på brukerskapt innhold når en kritisk masse av deltakere, går det fra obskur kultstatus til massehysteri i løpet av få måneder, uker eller til og med dager.

VEL Å MERKE hvis konseptet er bra nok. I Norge så vi det sist i mai i fjor, da Facebook-fenomenet plutselig eksploderte. I løpet av noen hektiske måneder gikk nettsamfunnet fra to-tre tusen norske brukere til ti tusen, hundre tusen og etter hvert mer enn en million registrerte norske kontoer.

Liknende eksplosjoner har vi sett rundt nettsamfunnet MySpace, videodelingstjenesten YouTube og fototjenesten Flickr. Det finnes lokale norske eksempler også: Da VG lanserte Nettby i fjor, forsvant i løpet av kort tid flere hundre tusen brukere fra originalen Blink.

Dette er de nye folkevandringene: Nettbefolkningen migrerer fra det ene nettsamfunnet til det neste, som en gigantisk lemenflokk.

Foran flokken går en liten avantgarde; de teknologisk sofistikerte som lever tettest på nettkulturen. De digitale nybyggerne frister en ensom tilværelse på nettjenester som baserer seg på innholdsdeling og sosial nettverksbygging, helt til brukermassen blir stor nok og den store hopen følger etter med en kraft som minner om ketchupflaske-effekten:

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer