DEBATT

Debatt: Økonomifaget

Er vi økonomistudenter tjent med den ene sannhet?

Økonomifaget utdanner studenter med en sterk tro på egne modeller og metoder og lite ydmykhet rundt begrensningene til eget fag. Vi ønsker en mer virkelighetsnær økonomiundervisning.

TOPPMØTE: I disse dager er verdens økonomiske elite samlet under World Economic Forum i den sveitsiske vintersportsbyen Davos. Har vi den rette utdannelsen for morgendagens økonomer? spør kronikkforfatteren.
 Foto: Fabrice Coffrini / AFP / NTB Scanpix
TOPPMØTE: I disse dager er verdens økonomiske elite samlet under World Economic Forum i den sveitsiske vintersportsbyen Davos. Har vi den rette utdannelsen for morgendagens økonomer? spør kronikkforfatteren.  Foto: Fabrice Coffrini / AFP / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Den kjente britiske økonomen John Maynard Keynes skrev at økonomen må være «matematiker, historiker, statsmann og filosof (…) han må forstå symboler og snakke med ord».

Som student på Blindern opplever jeg at økonomiutdanningen handler om å presentere studentene for et sett med «sannheter» om hvordan økonomien fungerer. Sannheter om økonomien søkes ved å utlede kompliserte matematiske teoremer. Ofte er modellene så kompliserte at all tid og ressurser brukes på å forstå matematikken. Det blir lite rom for kritiske spørsmål, eller grundige diskusjoner rundt modellenes relevans for virkeligheten.

Altfor ofte møtes kritiske kommentarer med et sukk eller en kort kommentar før vi raser videre til neste likning. At det eksisterer alternative teorier, hører vi aldri noe om.

Resultatet er økonomer med en sterk tro på egne modeller og metoder og lite ydmykhet rundt begrensningene til eget fag.

I dag foregår det et studentopprør i økonomifaget, både internasjonalt og ved Universitetet i Oslo. Rethinking Economics ble startet i kjølvannet av et studentopprør i Manchester etter finanskrisa i 2008. Studentene var misfornøyde med at pensumet var for ensrettet og ikke ga dem gode verktøy for å forstå hva som foregikk i den virkelige verden. Ingen lærte noe om finanskrisa.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer