DEBATT

Er virkelig en firer for mye forlangt?

Jeg forstår ikke hvorfor det skal være urimelig å stille krav om kunnskap til dem som skal formidle  kunnskap. 

STILLER KRAV: Stortingsrepresentant Henrik Asheim (H) mener det er en selvfølge at det stilles krav til lærere, og mener en firer i matematikk må kunne forlanges. Foto: NTB Scanpix
STILLER KRAV: Stortingsrepresentant Henrik Asheim (H) mener det er en selvfølge at det stilles krav til lærere, og mener en firer i matematikk må kunne forlanges. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Noe har gått galt når vi diskuterer om elevene må lære så mye, fremfor å diskutere om de lærer nok.

Fra denne høsten kreves karakteren 4 i den enkleste formen for matematikk fra VGS for å komme inn på lærerutdanningen. Elever som har valgt mer utfordrende matematikk kommer inn med bare ståkarakter.

Karakteren 4 uttrykker at eleven har god kompetanse i faget. De som ikke fylte karakterkravet i utgangspunktet kan ta et forkurs for å forbedre seg. De som ikke lykkes kan prøve igjen senere.

Vi må stille krav, fordi vi har en realfagskrise i norsk skole:

  • En av fire elever går ut av grunnskolen uten å kunne lese og regne skikkelig, ifølge PISA.
  • 40 prosent av tiendeklassingene som kom opp i skriftlig eksamen i matematikk før sommerferien fikk karakteren 1 eller 2.
  • Resultatene fra den siste PISA-undersøkelsen viser det samme bildet. Norge ligger under gjennomsnittet i OECD i matematikk, og resultatene gikk ned fra 2009 til 2012.
  • Norge skiller seg ut ved at vi har flere elever på de laveste nivåene og færre på toppen. Over 20 prosent av norske 15-åringer presterer på de aller laveste nivåene i matematikk.

Jeg forstår ikke hvorfor det skal være urimelig å stille krav om kunnskap til dem som skal formidle kunnskap. Men vi har i ramme alvor en debatt om vi ikke stiller for strenge krav i matematikk til fremtidens lærere.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer