FORBINDELSE: Den «nye sultanen», statsminister Recep Tayyip Erdogan, feirer den nye forbindelsen mellom Asia og Europa under Bosporos sammen med president Abdullah Gül. Foto: NTB Scanpix
FORBINDELSE: Den «nye sultanen», statsminister Recep Tayyip Erdogan, feirer den nye forbindelsen mellom Asia og Europa under Bosporos sammen med president Abdullah Gül. Foto: NTB ScanpixVis mer

Erdogan knytter sammen Europa og Asia med tunell

Med stor pomp og prakt har Tyrkias president og statsminister i dag, tirsdag, åpnet den historiske tunellen for jernbane mellom Asia og Europa under Bosporos.

Kommentar

Den osmanske sultanen Abdülmecit I drømte om å knytte sammen Asia og Europa i sin hovedstad, Istanbul, i 1860, året før han døde. Men teknologien dengang var ikke utviklet langt nok til å greie utfordringene. Nå har Tyrkia og Istanbul en ny hersker som kan gjennomføre sultanens drøm.

Ny «sultan»
I dag var alt klart. Den «nye sultanen», statsminister Recep Tayyip Erdogan, var der, sammen med president Abdullah Gül, for å feire. Det samme var også ordføreren i Istanbul, Kadir Topbas, en elev av Erdogan. Og den japanske statsministeren, Shinzo Abe, deltok i festen, fordi japanske selskaper har vært med på å bygge den historiske tunellen. Tyrkia knytter nå sammen jernbanenettet i Europa og Asia. Målet er å kunne møte høyhastighetsbanene som Kina planlegger i Asia og forbinde Istanbul med Shanghai.

Den transsibirske jernbanen mye lenger nord, fra St. Petersburg til Vladivostok og forbindelse til Beijing, har hittil vært den eneste forbindelsen fra Europa til østkystebn av Asia.

Marmaray, kalles den nye forbindelsen, oppkalt etter Marmarahavet, mellom Bosporos-stredet og Egeerhavet, og det tyrkiske ordet «ray» som betyr jernbane. Tunellen er en senketunell som på det meste går 62 meter under vannets overflate, angivelig den dypeste i sitt slag i verden. Tunellen som er åpnet, er 13,6 kilometer lang, hvorav 1,4 kilometer løper under vann. Den har, naturligvis, dobbelt spor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Faraonisk»
Åpningsdagen var ikke tilfeldig. Etter mange utsettelser, fordi man stadig har støtt på arkeologiske levninger mens man har gravd, fikk Erdogan lagt festen til Den Tyrkiske Republikkens Dag, 90 år etter at general Mustafa Kemal «Atatürk» i 1923 grunnla den tyrkiske republikken på ruinene av Det Osmanske Riket, hvor dagens Tyrkia bare var en liten del av landområdet og dagens tyrkerne, som ennå ikke kaltes tyrkere, bare var et lite mindretall av innbyggerne.

Marmaray er en del av de faraoniske anleggene som statsminister Erdogan lenge har planlagt for å gjøre Istanbul, den byen hvor han ble født og var ordfører, til en verdensby, og dagen passer fint for en som ønsker å gå inn i historien som «landsfaderens» arvtaker.

Ideologisk er dette litt pussig. «Atatürk» - tilnavnet betyr «Tyrkernes Far» - innførte en strengt sekulær republikk og skilte moské og stat, mens Erdogan for første gang har brakt det islamistiske Rettferds- og Utviklingspartiet (AKP) til regjeringsmakta.

Verdensby
Erdogan vil gi den nye verdensbyen Istanbul en tredje flyplass, som skal bli verdens største i antall passasjeren, altså fullføre en drøm om Istanbul som verdens midtpunkt. Han vil avlaste Bosporos med en ny kanal mellom Svartehavet og Marmarahavet for skipstrafikk. Han bygger ei tredje bru over Bosporus, for både jernbane og biler. Og han vil bygge en ny tunell under Bosporos for biler.

På den asiatiske sida, i Anatolia, vil han bygge to nye byer og et globalt finansmidtpunkt. Verdens høyeste moské vil han bygge på fjellet Çamlica, synlig over hele byen.

Motstand
Dette har vakt politisk motstand i Tyrkia, for statsministeren har ikke spurt altfor mange før han har stanget fram sin vilje som en ustoppelig okse. I sommer var det store opptøyer i Istanbul da han ville utbygge Gezi-parken ved Taksim-torget i Istanbul med et kjøpesenter. Da måtte han legge inn årene ei stund.

Men, utenkelig er det ikke: I framtida kan man holde lærde historiske drøftinger om hvem av de store sultanene eller Mustafa Kemal eller Recep Tayyip Erdogan som endret verdensbyen Istanbul mest - eller verst.

SAMMENBUNDET: En gammel drøm er oppfylt når tunellen mellom Europa og Asia er åpnet. Foto: NTB / Scanpix
SAMMENBUNDET: En gammel drøm er oppfylt når tunellen mellom Europa og Asia er åpnet. Foto: NTB / Scanpix Vis mer