Erfarne filmfolk tar makta selv

Norges flinkeste filmregissører - folk som Pål Sletaune, Marius Holst, Unni Straume, Bent Hamer og Hans Petter Moland - sikrer seg makta over sine egne filmer. Det er verre for filmferskingene.

Final cut

- Ferske folk står gjerne med lua i hånda og svelger kameler for å få laget sin første film, sier Rolv Håan i Norsk Filmforbund.

Det var omtrent slik Pål Sletaune sto da han kontaktet produsent Dag Nordahl for å få ham til å lage «Budbringeren». Sletaune har følgende råd til andre som vil lage film:

- Søk juridisk hjelp i Filmforbundet, eller skaff deg en advokat før du skriver under på noe som helst.

Avtalen hevet

Filmforbundet og advokat Eirik Djønne er nå i ferd med å hjelpe Sletaune ut av den kontrakten han skrev under på:

Djønne har opphevet avtalen fordi han mener Nordahl har misligholdt den ved ikke å betale manusforfatter Jonny Hallberg og Sletaune royalties som avtalt. Etter at Dagbladet skrev om saken i forrige uke, har de to nå fått noen penger, men striden er ikke over med det.

De vil også stoppe Nordahls forsøk på å selge rettighetene til å lage en amerikansk versjon av filmen.

- Ingen kommentar, sier Nordahl.

Skilsmisser

Det er for å unngå liknende konflikter i framtida at Håan og Filmforbundet har forsøkt å få Produsentforeningen med på å lage en standardkontrakt mellom regissører og produsenter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Slike konflikter er sjeldne, men når de først inntreffer er det ålreit å ha en skilsmissekontrakt, sier Håan.

Håans kontraktsforslag dekker akkurat de punktene Sletaune, Hallberg og Nordahl krangler om - i tillegg til at den på generelt grunnlag fastslår at regissøren har «final cut», det siste ordet om filmens kunstneriske innhold.

«Full kontroll»

Sletaune er enig i at en standardkontrakt kan være løsningen for uerfarne regissører, men selv har han - og flere andre etterspurte regissører - sikret seg kontroll på annet vis:

Regissøren av «Budbringeren» har nemlig opprettet sitt eget filmselskap, sammen med regissørkollega Marius Holst og produsentene Turid Øversveen og Håkon Øverås. Dette selskapet skal produsere regissørenes kommende filmer.

- Når vi er våre egne produsenter, så blir vi ikke lurt, sier Sletaune.

Regissør Bent Hamer tenker på samme måte: Han eier selskapet BulBul Film, som har produsert både «Eggs» og «En dag til i solen», sammen med produsent Finn Gjerdrum.

- Slik har jeg full kontroll, sier Hamer.

Egne selskaper

Unni Straume har også sitt eget produksjonsselskap, som har deltatt i produksjonen av spillefilmene «Drømspel», den kommende «Thranes metode» og flere av hennes kortfilmer.

Regissør Hans Petter Moland har ennå ikke benyttet sitt produksjonsselskap til å lage spillefilmer. Men Amanda-vinneren mener at han har gjort seg fortjent til å ha «final cut» og kunstnerisk bestemmelse over filmene sine:

- Jeg har alltid hatt det og ser det som naturlig at jeg har «final cut» også i framtida, sier Moland som snart skal regissere filmen «Aberdeen», med Tom Remlov og Norsk Film AS som produsent.

KREVER FILMMAKT: Rolv Håan i Norsk Filmforbund vil hjelpe filmregissører til å få mer makt over de filmene de skal lage.