GJØR SUKSESS: Forfatter Audrey Carlan begynte med å selvpublisere sin erotiske serie om kalenderjenta Mia Saunders. Men nå lanseres «Calendar Girl» i over 40 land. Foto: CAPPELEN DAMM
GJØR SUKSESS: Forfatter Audrey Carlan begynte med å selvpublisere sin erotiske serie om kalenderjenta Mia Saunders. Men nå lanseres «Calendar Girl» i over 40 land. Foto: CAPPELEN DAMMVis mer

Erotikkthriller topper listene: - Menn sier de kjøper den til kona

«Calendar Girl»-salget er mer enn bare i rute, forteller Cappelen Damm, som betalte over fire millioner kroner for rettighetene.

(Dagbladet): Erotikkthrilleren «Calendar Girl» av forfatter Audrey Carlan gis ut av Cappelen Damm, og har nå nådd topplasseringen på den norske bokbransjens bestselgerliste etter bare to uker i hyllene.

- Jeg kan ikke fortelle om konkrete salgstall, men den går fort ut av butikk, og det foreløpige salget lover godt for opplaget vårt. Får vi rett, er dette sommerens store hit, forteller utviklingssjef i Cappelen Damm, Knut Gørvell til Dagbladet.

- Husmorporno Kort oppsummert handler «Calendar Girl» om skuespillerspiren Mia Saunders som blir eskortepike for å framskaffe en million dollar for å redde livet til faren. Sexskildringene i boka er detaljerte, mange og omfattende, men selv om forlaget kategoriserer den under «underholdningslitteratur» er ikke kritikerne like nådige:

«Fifty Shades» skapte i det minste en morsom fetisjdebatt. «Calendar Girl» er klassisk husmorporno, verken mer eller mindre.»,  skriver Dagbladets anmelder og triller laveste terningkast.

Kontroversen rundt boka fortsatte etter VGs avsløring i mai. Avisa omtalte hvor mye de norske rettighetene til «Calendar Girl» faktisk kostet Cappelen Damm, noe som blant annet førte til at den profilerte forfatteren Torgrim Eggen gikk hardt ut mot forlagene i en kronikk i Dagens Næringsliv.

- Finansierer kulturprosjekter Prislappen for rettighetene til å publisere «Calendar Girl» skal til slutt ha havnet på mellom fire og fem millioner kroner, og omtales som tidenes budrunde i norsk bokbransje.

- Vi var ikke begeistret for omtalen av hva rettighetene kostet i VG, men når det er sagt så er ikke «Calendar Girl»-satsingen vellykket før vi tjener inn pengene. Samtidig er vi mer enn bare «i rute». Alt tyder på at vi vil tjene godt på dette, og at mange lesere elsker boka. Det er ren sommerunderholdning dette her, forklarer Gørvell.

Torgrim Eggen reagerte sterkt på at det er utfordrende å bli satset på av norske forlag som anerkjent forfatter, men at de derimot kaster seg ut i budrunder om lettere bøker fra mer eller mindre ukjente forfattere.

Fenomenet kaller han «kulturforlagenes oppskjørtede mykporno-kjøpefest», og Gørvell i Cappelen Damm sier boka er ment for nettopp å støtte opp under mer seriøse prosjekter.

- Et stort forlag må jobbe både med å lykkes med store kommersielle satsinger, men samtidig jobber vi selvsagt med at viktige kulturprosjekter når ut til de store massene. Poenget med en type bok som «Calendar Girl» er at det skal gi oss så gode resultater at det gir oss ressurser til tyngre satsinger, forteller Gørvell til Dagbladet.

Betaler rosabloggere Rettighetene koster altså flesk, men det gjør også markedsføringen. En egen blogg er opprettet for boka, hvor lesere og fans oppfordres til å  sende inn sine egne romantiske flauser.

Samtidig har også en lang rekke norske bloggere fått betalt av Cappelen Damm for å promotere «Calendar Girl». Blant annet Ida Wulff og Julianne «Pilotfrue» Nygård.

Rosabloggernes kjøpte omtale av boka faller ikke i god jord hos forfatter Linnéa Myhre.

«Jeg forstår meg ikke på forlagsbransjen om dagen, som pumper ut bøker til rosabloggere. Hvordan skal rosabloggere, som daglig skriver om sminke og klær for penger, greie å omtale litteratur slik at det blir troverdig», spør Myhre.

- Nytt opplag i juli Det foreløpige opplaget er på hele 35 000 eksemplarer. Samtidig kommer det ytterligere tre bøker utover høsten, opplyser Gørvell, som håper at Calendar Girl blir en like stor suksess som «Fifty Shades» var for konkurrenten Gyldendal.

- Neste bok kommer 15. august, og vi håper å trykke flere nye opplag av denne første boka lenge før det. Det første opplaget var på 15.000, og nå har vi altså trykket 20.000 til, og med denne hastigheten håper vi på at det kan bli enda et nytt opplag allerede i juli, sier Gørvell.

Gyldendal gjorde det stort da de slapp bestselgeren «Fifty Shades of Grey» for flere år siden. Bokserien, med den mannlige fetisjisten Christian Grey som hovedkarakter, har solgt hundretusenvis av eksemplarer i Norge, og gjorde for alvor såkalt husmorporno til et stuerent innslag i bokhylla.

Menn kjøper den til kona - Vil folk bli egentlig sett med denne boka, eller leses den bare i smug som e-bok?

- Vi har faktisk vært rundt på stranda og i parker og sett mange kvinner med boka i fanget, så det virker ikke som leserne skjuler omslaget. Mange menn sier de kjøper den til kona, men jeg tror menn som liker erotikk også kan like «Calendar Girl», og det er det jo mange menn som gjør, forteller Gørvell.

BESTSELGER: «Calendar Girl» har nådd førsteplass på den norske bestselgerlista. Faksimile: Cappelen Damm
BESTSELGER: «Calendar Girl» har nådd førsteplass på den norske bestselgerlista. Faksimile: Cappelen Damm Vis mer