SUKSESS: Den britiske forfatteren E. L. James brakdebuterte med den erotiske trilogien «Fifty Shades of Grey», som har gjort rent bord på bestselgerlistene i USA og Storbritannia det siste året. Første bok kommer på norsk til høsten. Foto: NTB SCANPIX / AP /Jeffrey M. Boan
SUKSESS: Den britiske forfatteren E. L. James brakdebuterte med den erotiske trilogien «Fifty Shades of Grey», som har gjort rent bord på bestselgerlistene i USA og Storbritannia det siste året. Første bok kommer på norsk til høsten. Foto: NTB SCANPIX / AP /Jeffrey M. BoanVis mer

Erotisk boksuksess viser nye sider ved bokbransjen

Bøkene som får forleggerne til å kaste alle hemninger.

Fra tid til annen dukker det opp internasjonale bestselgere så svære at de skaper nye litterære trender. Det skjedde med «Harry Potter» og fantasybøker for barn, og med «Twilight» og vampyrromantikk for fjortisjenter.

Og i sommer har trilogien «Fifty Shades of Grey» fått britiske og amerikanske forleggere til å kaste alle hemninger i jakten på ny erotisk litteratur for voksne damer.

Forfatterne bak de tre bokseriene var alle ubeskrevne blad litterært sett, før de brakdebuterte med sine kioskveltere.

Men der Potter-mamma J.K.Rowling og Twilight-skaper Stephenie Meyer begge gikk den tradisjonelle veien om agent og forlag før bøkene dukket opp i bokhandelen, viser «Fifty Shades...»-suksessen fram nye sider ved moderne bokbransje. Og kan gjerne sees som et tegn på en bransje i endring.

Forfatteren E.L.James begynte å skrive historien som såkalt fan fiction til nettopp «Twilight». Fan fiction er et internettfenomen der fans av filmer og bøker kan dikte videre på historiene, ofte med et erotisk tilsnitt. Etter hvert flyttet James fortellingen vekk fra fan fiction-nettstedet og over til sin egen blogg, og utviklet den til en uavhengig historie.

Da hun til slutt bestemte seg for å utgi den som bok - eller rettere sagt boktrilogi, var det ikke hos et tradisjonelt forlag, men som ebok og «print on demand»-papirbok gjennom et australsk internettforlag. Print on demand er en metode som blir mer og mer vanlig, og som gjerne brukes av selvpubliserende forfattere. Det innebærer at bøker bare trykkes opp etter at de har blitt bestilt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Trilogien fikk heller ikke noe markedsføringsbudsjett å snakke om, men fikk oppmerksomhet gjennom bokblogger og anbefalinger på nettet.

Siden ble de plukket opp, revidert og utgitt på nytt av det større forlaget Vintage Books. Men da var suksessen allerede et faktum. En suksess som ikke bare har blitt tilskrevet blogganbefalinger, men også selve ebokformatet. Salget av erotisk litteratur har økt markant i USA og Storbritannia, etter at lesebrettene har gjort det lettere for folk å skjule hva de kjøper eller leser på t-banen.

E.L. James er ikke den eneste forfatteren som har gjort suksess på siden av tradisjonell bokbransje. Ebøker og print on demand gjør det lettere for hvermansen å bli forfatter, men utviklingen kan paradoksalt nok bli en utfordring for det litterære mangfoldet. Jo flere utgivelser, jo vanskeligere blir det for bøkene å synes.

Jungeltelegrafen favoriserer populærlitteraturen: Selvpubliserende forfattere som har gjort suksess skriver først og fremst fantasy eller erotisk litteratur. Anmeldelsene er oftest lunkne. Populære eller ikke, det er ingenting som tilsier at selvpubliserende forfattere har mindre bruk for redaktører og språkvaskere enn andre.

Derfor trenger vi kanskje mer enn noen gang ordninger som kan sikre mangfold og kvalitet i litteraturen, og som kan løfte fram bøker som fortjener det, uavhengig av trendene.