Erotisk Garborg, nervøs komponist

Komponist Glenn Erik Haugland sitter på pinebenken før kveldens premiere på kammeroperaen «Hulda og Garborg». Men fornøyd, det er han. Dagbladet snakket med ham dagen før dagen.

I kveld er det premiere på Glenn Erik Hauglands første opera.

- Prøvene har gått veldig bra. Veldig bra. Nå håper vi nærmest at det skal gå dårlig på generalprøven. Ellers prøver jeg å innbille meg at jeg ikke er nervøs.

- Akkurat, jeg skulle til å spørre hvordan det går med nervene.

- Det går veldig dårlig, jeg er kjempenervøs. Jeg har holdt på med stykket i to og et halvt år, og det er det største jeg har skrevet. Jeg føler at jeg eksponerer all svakhet og styrke på en gang. Er rett og slett naken, ler Haugland, og forteller at operaen inneholder det meste av hva en kan ønske seg. Og det er slett ikke nødvendig å vite noe om ekteparet Garborg på forhånd. Det er bare å sette seg ned og nyte.

- Operaen er faktisk ganske romantisk, men også rå, på den måten at den er uforutsigbar musikalsk. Det er ikke spart på konfekten. Jeg vil nesten påstå at det er en helt ny sjanger, en Garborg-sjanger, sier komponisten, som er helt enig med Norsk Mållag i at nynorsk er sexy, ja, faktisk erotisk.

Sangbart språk

- De vokalske linjene er veldig dansende. Nynorsk er det desidert beste språket å skrive musikk til, fordi det er så sangbart. Nå skal jeg bare skrive nynorsk framover, fleiper han.

Operaen har premiere på Tynset i kveld, og det er i første omgang snakk om tre forestillinger. Det ryktes at Oslo Nye er interessert, men det kan ikke Haugland si noe om.

Han var skeptisk da han fikk forespørselen om å skrive operaen.

- Komplekse

- Jeg synes historiske operaer kan være veldig kjedelige. Det som overbeviste meg var at personene er så komplekse. Hulda og Garborg rømte fra Christiania og bosatte seg på fjellet, og det var nok den mest lidenskapelige perioden i forholdet. Hulda uttalte jo etter to år at «de var sånn passelig skilt». Det er på en måte det operaen dreier seg om, hva som skjer når de ikke lenger mestrer å bo sammen, sier Haugland, som vil pirre folks interesse for Garborg.

- Kjenner seg igjen

- Men jeg ønsker primært å fortelle en historie som kan være så allmenn at folk kjenner seg igjen, sier den nervøse komponisten, som har planlagt å spise minst mulig før premieren i kveld.

- Jeg har alltid villet bli operakomponist når jeg blir voksen. Nå nærmer jeg meg førti, og skriver opera. Det er dette jeg skal gjøre i livet!

<B>SPENT:</B> Komponist Glenn Erik Hauglands mage er full av flagrende sommerfugler før premieren på operaen «Hulda og Garborg» i Tynset i kveld.