Erykahs røtter

Strålende og helt unikt fra souldronningen Erykah Badu.

CD: Som dronningen av organisk retro-soul har Erykah Badu - gjennom «Baduizm» og «Erykah Badu Live» fra 1997 og «Mama's Gun» fra 2000 - skapt seg et image som en slags moderne versjon av Billie Holiday. Soulen har vært varm, flytende og frodig.

På «Worldwide Underground» har hun derimot byttet ut oljelampene med elektrisk belysning. Det er fortsatt varmt, men veldig, veldig annerledes.

Neo-soul

Tydeligvis aldri helt komfortabel med sjangerbetegnelsen neo-soul skriver hun på coveret: «Freakquency is born and neo-soul is dead. Are you afraid of change?» Freakquency er produksjonsteamet hun har dannet med James Poyser, Rashad Smith og RC Williams, og sammen har de denne gangen brakt Erykahs prosjekt med å ære sine musikalske røtter et skritt videre.

Utforsker

På «Worldwide Underground» utforsker hun nemlig nye sider av seg selv.

Borte er den jordnære morsfiguren, tilbake står en mer elektro- og getto-orientert Erykah. Albumet sildrer av underlige detaljer, små opphold, helomvendinger og nydelige enkeltstående passasjer.

Ryggraden består av James Poysers glødende orgel i tillegg til Erykahs karakteristisk skjøre stemme. Dessuten holder den lune bassen albumet samlet som en evigvarende elektrisk puls.

Bonusspor

Tro mot sine musikalske røtter covrer Erykah - med hjelp fra Roy Hargrove - Donald Byrds «Think Twice» fra 1975.

På «The Grind» får hun besøk av politiske Dead Prez, og som bonusspor til slutt får du vakre «Love of My Life (ode to hip hop)» fra «Brown Sugar»-soundtracket. Det er strålende uforutsigbart, og helt unikt.