Esbjörn erobrer Europa

- Musikken er så uendelig. Ordtaket «jo mer man lærer seg, jo bedre forstår man at man ingenting forstår» stemmer, sier en ydmyk Esbjörn Svensson (36), svensk jazzpianist som er i ferd med å bli et hett navn i hele Europa.

Så også i Norge, der EST - Esbjörn Svensson Trio - i løpet av de siste årene er blitt både festival- og klubbfavoritt etter mange besøk. Nylig avsluttet trioen en kort norgesturné i forbindelse med utgivelsen av «Good Morning Susie Soho», CD nummer seks siden starten i 1993, og som i Tyskland tidligere i høst trakk EST fulle hus og høstet stormende jubel overalt.

Friere

- Inspirerende med nytt repertoar, det fører til at de gamle låtene også endrer seg. Det kjennes friere å spille nå, sier Esbjörn Svensson, som selv etter åtte års kompaniskap med bassist Dan Berglund og trommeslager Magnus Vström ikke ser noen stor fare for at trioen skal «stivne».

- Iblant merker vi tendenser til å gli inn i et mønster. Motvekten ligger i at alle tre utvikler seg individuelt og kan ta musikken i uventede retninger. Dermed må vi holde full konsentrasjon på det som hender , ikke det som pleier å hende. Hvis musikken blir forutsigbar, blir den museal og livløs, sier Svensson.

Hasse & Tage

Han henter inspirasjon fra både rock, pop, jazz og klassisk musikk til det som etter hvert er blitt det vitale og vidtfavnende «EST»-uttrykket.

Liszt og Chopin fra en pianospillende mor satte tidlige og dype spor i den unge Esbjörn Svensson, og siden farens fetter, den utmerkede Hasse & Tage-pianisten Gunnar Svensson stadig dukket opp på TV, ble også han en tidlig inspirasjonskilde.

<B>SVENSK I SÆRKLASSE:</B> - Jeg forsøker å gå mine egne veier, lage mitt eget uttrykk, sier jazzpianisten Esbjörn Svensson. Han er på sterk opptur med sin trio og en vital, moderne jazzmusikk som har tilsig fra mange musikalske kilder.