Estetisk nytelse

Zack Snyder har på et mesterlig vis brakt Frank Millers tegneserie «300» til lerretet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

FILM: Forestill deg kampen om Thermopylae, som fant sted i Hellas år 480 før Kristus. Se for deg en liten gruppe, bestående av 300 tangakledde soldater fra Sparta, med kong Leonidas i spissen, som holder Xerxes, massive og enorme, persiske hær tilbake. Forestill deg så kampen visualisert av den 16 år gamle nabogutten, han som har lekt med He Man-dukker hele livet, han som sitter klistret til dataskjermen og tegneseriebladet, han som digger «Ringenes herre», symfonisk rock og «Gladiatoren», og som synes handling, føleri og dialog er bortkastet, og bare noe som står i veien for de «fete» kampscenene.

Episk slagscene

Gjør du det, så er du i nærheten av filmatiseringen av Frank Millers tegneserie «300». Bland inn skjønnhet og perfeksjon som fra et nyklassisistisk maleri, koreografi som fra nøtteknekkeren og skuespill som fra en hvilken som helst blåfilm, og du er enda nærmere det endelige resultatet.

«300» er en to timer lang episk slagscene.

Det er fryktelig pompøst, testosteronfylt og tidvis komisk teit - med andre ord, akkurat som tegneserien.

Dialogen består av enstavelser som skrikes, og følelser vises kun i form av gleden ved å slakte et annet menneske på slagmarken. Vel, menneske blir å overdrive. Spartanernes fiende, perserne, består av en ansiktsløs, maskert masse, som faller som fluer for spartanernes lanse og sverd.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer