Landstrøm: Stavanger Venstre går til valg på å få utredet hvordan man teknisk og praktisk kan klargjøre havnen for landstrøm, skriver Jan Erik Søndeland og Mette Vabø. Foto: Privat.
Landstrøm: Stavanger Venstre går til valg på å få utredet hvordan man teknisk og praktisk kan klargjøre havnen for landstrøm, skriver Jan Erik Søndeland og Mette Vabø. Foto: Privat.Vis mer

Et cruiseskip til kai tilsvarer utslippet til 13 000 biler. Hvert døgn!

Man kan oppnå store lokale miljøgevinster ved å tilby strøm til cruiseskipene som ligger til havn.

Meninger

For oss som er glad i og stolt av Stavanger-regionen, er det en glede å se at stadig flere cruiseturister finner veien hit. Vi har mye vakkert å vise frem. Trehusbyen, jærstrendene og ikke minst de vakre fjordene. Dessverre er det også slik at cruiseskipene bringer med seg en del forurensning når de er her. Et cruiseskip bruker ca. 30 tonn drivstoff hvert døgn det ligger til kai. Dette tilsvarer utslippet til 13 000 biler. Hvert døgn! Da sier det seg selv at man kan oppnå store lokale miljøgevinster ved å tilby strøm til cruiseskipene som ligger til havn.

Per i dag tilbyr ingen havner i Norge landstrøm til cruiseskip. Hvorfor er det slik? Installasjon av landstrøm har bydd på noen utfordringer. Det trengs såkalte frekvensomformere (fra 50 Hz til 60 Hz) på land, og skipene må bygges om for i det hele tatt å kunne koble seg til. Begge deler koster store penger, og derfor har vi havnet i en slags markedsmessig «høna og egget»-situasjon. Cruiseselskapene ønsker ikke oppgradere sine skip før de vet at det er mulig å få strøm fra land, og havnene vil ikke bygge landstrøm før det er stor nok etterspørsel. Markedet trenger en politisk dytt. Det ansvaret vil Venstre ta på alvor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Stavanger Venstre går til valg på å få utredet hvordan man teknisk og praktisk kan klargjøre havnen for landstrøm. Dette vil fjerne støy, bedre den lokale luftkvaliteten, og bidra til at vi i Stavanger tar vår del av ansvaret for å redusere klimagassutslippene. Kampen for et grønnere Norge kjempes imidlertid best i samarbeid mellom lokale og sentrale myndigheter. Mens Stavanger SV i august foreslo at landstrøm skulle finansieres i et samarbeid mellom kommunen, fylkeskommunen og Enova, mener vi i Venstre at det er staten som må ta den største delen av regningen. Å lykkes i å skape et grønnere Norge må ikke reduseres til en tvekamp over skrale kommunebudsjetter. Derfor er det gledelig at vi har fått vedtatt at regjeringen skal lage en plan for hvordan landstrøm i norske havner kan finansieres.

I dette arbeidet vil vi oppfordre regjeringen til å vurdere å redusere EL-avgiften for landstrøm i en tidsperiode på f. eks. 10-15 år. Dette vil gjøre det mer attraktivt for cruiseskipene å komme til norske havner. Dette er viktig i en tid hvor den internasjonale cruiseturismen i økende grad retter oppmerksomheten mot Asia på bekostning av europeiske destinasjoner. Dette perspektivet er det viktig at alle politiske partier har med seg når vi skal skru sammen morgendagens miljø- og næringspolitikk.

Ifjor vedtok EU et nytt krav om at alle viktige havner må ha landstrøm etablert innen 2025. Dette vil kunne få betydning for oss enten vi liker det eller ikke. Uavhengig av miljøengasjement bør derfor alle politiske partier sammen jobbe å få etablert landstrøm i Stavanger og nasjonalt.