TERNINGKAST FEM: Cristian Mungius «Den store prøven» er en presis og metodisk skildring av korrupsjonens grobunn. Vis merVis mer Vis mer<... Vis mer

Anmeldelse: «Den store prøven»

Et drama som skaper forståelse for både korrupsjon og migrasjon

En middelaldrende lege svikter sine idealer i Cristian Mungius intelligente og presise «Den store prøven».

FILM: Dagen før hennes avsluttende eksamener på videregående, blir Romeo Aldeas datter Eliza overfalt på vei til skolen. Hun greier å komme seg unna, men blir sittende igjen med en skadet arm og et sjokk som får henne til å stille spørsmål ved planene om studere i London. For Romeo er det maktpåliggende at datteren kommer seg ut av Romania, og derfor begir han seg ut på oppdrag for å sikre henne karakterene som skal til for å muliggjøre et stipend til Storbritannia.

Den store prøven

5 1 6

Cristian Mungiu

Adrian Titieni, Maria Dragus, Lia Bugnar, Malina Manovici m.fl.

17. februar 2017

9 år

Bacalaureat

«Farskjærlighet og forræderi.»

Desperasjon
I lokalmiljøet er doktor Aldea kjent for å nekte å ta imot pengegaver fra pasienter, og i løpet av filmens gang kommer det fram at han og kona flyttet tilbake til hjemlandet etter kommunismens fall for å forsøke å skape et nytt og bedre rumensk samfunn. Den Romeo publikum møter i filmen er imidlertid en dypt desillusjonert mann, og når datterens framtid står på spill, ser han ingen annen utvei enn å hengi seg til den samme korrupsjonen som han opprinnelig ønsket å utrydde.

Cristian Mungiu er en metodisk og presis forteller, og «Den store prøven» spiller både på sosialrealisme og den østeuropeiske litterære tradisjonen for historier om desperate menn som går i skytteltrafikk mellom uransakelige byråkratiske instanser. Byråkratiet Romeo må navigere består av politimenn, skoleinspektører og lokalpolitikere, som alle utfører uoffisielle tjenester mot ulike typer gjenytelser. For som en av dem sier til Romeo: «Ikke fortell meg at du lever av det du får i lønn!».

Svik
Det hviler et truende, usynlig nærvær over skildringen av Romeos systematiske svik mot sine gamle idealer, som sender tankene hen til Michael Hanekes «Det hvite båndet». I så måte er «Den store prøven» både en ny fasett i Mungius filmatiske portrett av Romania og en intelligent skildring av de underliggende mekanismene som gjør at mennesker forlater familie og hjemland på jakt etter et bedre liv i Vesten. Og i den grad filmen kan sies å ha et budskap, er det at et menneskeliv er altfor kort til å kunne utøve noen meningsfull innflytelse på disse mekanismene.