KJÆRLEIKENS FERJEREISER:  I tjue år reiste den tidligere bilferja MS "Innvik" rundt om som flytende teater. Så fulgte ti år ved kaikanten før MS "Innvik" fredag endte på havsens bunn.  Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
KJÆRLEIKENS FERJEREISER: I tjue år reiste den tidligere bilferja MS "Innvik" rundt om som flytende teater. Så fulgte ti år ved kaikanten før MS "Innvik" fredag endte på havsens bunn. Foto: Jacques Hvistendahl / DagbladetVis mer

Et dramatisk forlis

Det var lite ytre dramatikk da MS "Innvik" sank ved havn. Men det var et flytende stykke norsk teaterhistorie som gikk ned.

Kommentar

Det var stormen som tok MS «Innvik». Ikke «Stormen» av Shakespeare dessverre, men en langt kjøligere norsk vinterstorm. MS «Innvik» ble bygd i Bergen som en høyst prosaisk bilferje. Men den hadde de stolteste år i sin karriere som teaterbåten Innvik, en flytende teaterscene med plass til nesten 200 publikummere. Om bord hadde skuespillere lugarer som garderober. Et flytende fantefølge av gjøglere kunne slik seile fra havn til havn og tilby teater til enhver bygd med egen kai.

Båt-teatret var teatersjef Anne Gullestad ved Sogn og Fjordane Teater sitt påfunn. Innvik debuterte som teaterbåt i 1983. Siden seilte den mest kysten i vest, særlig i fylkene Hordaland, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal. Om bord spilte nåværende teatersjef på Den Nationale Scene, Agnete Haaland rollen som Pippi Langstrømpe. Her skulle Toralv Maurstad gjeste som Peer Gynt. Både Sogn og Fjordane Teater, Riksteatret og Hordaland Teater nøt båtlivet på Norges eneste scene satt opp med livbåt og redningsvester.

Det har sine sider når de skrå bredder byttes ut med en vuggende scene. Avisa Nordlys kunne melde om et sjøsykt publikum som måtte forlate en festspillforestilling i pausen. Båtens rugging ved kai ble for mye for dem. Men da det nye kongeparet dro på signingsferd landet rundt i 1992, fulgte Innvik kongebåten som flytende pressesenter.

«Innvik» ble et symbol på mye, også på teater og distriktspolitikk: Båten gikk til tider tilsynelatende oftere inn og ut av statens budsjetter enn Nesoddferja gikk til kai i Oslo havn. Men sjøreiser bør som kjent ende ved kai og ikke på havsens bunn. Det ble stadig vanskeligere for teaterbåten å bli sertifisert. Teaterlivet skal ikke være trygt, men det får være grenser. I 2001 ble MS «Innvik» lagt til kai for godt.

I teaterbåtens liv finnes det en annen akt: Nordic Black Theatre hadde kjøpt båten. I ni år fungerte båten dermed som kombinert teaterbåt, serveringssted og bed and breakfasthotel, der den lå praktisk til kai mellom Operaen og Dagbladets redaksjonslokaler. Men i 2010 ble Dagbladets redaksjon nødt til å finne et annet sted å søke applaus for sine journalistbragder, eller drukne sine sorger. Skipet ble igjen solgt, denne gangen for 200 000 kroner.

Planen var fortsatt kulturaktivitet, men båten knirket i sammenføyningene. Ferjeskipper Gunnar Johansen advarte allerede i 2010 de nye eierne mot vinterstormene. Og natt til fredag kom siste akt. Da sprang gamle «Innvik» lekk og sank ved Svestad brygge på Nesodden. Teaterbåtens siste publikum ble sivilforsvar og brannvesenet.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook