E.T. er tilbake

Det brune, skrukkete vesenet skal få amerikanerne til å bruke bilbelte.


TRYGG TRAFIKK: E.T. (til høyre) sjarmerte millioner av kinogjengere for 16 år siden. Nå skal han/det bevisstgjøre amerikanske bilførere.

Den ekstra-terrestriale, E.T, som så mange kinogjengere forelsket seg i da den åpenbarte seg i 1982, skal være frontfigur for en amerikansk trafikksikkerhets-kampanje. E.T.s far, Steven Spielberg, var både glad og stolt da han kunngjorde comebacket mandag.
- E.T. har en spesiell plass i så mange hjerter. Jeg er veldig glad for at de verdiene han symboliserer, nå vil bli brukt til å øke trafikksikkerheten, sa Spielberg.
«The Buckle-Up program», som kampanjen heter, består av tv-innslag med helt nye E.T-effekter, laget av et av Hollywoods største designfirmaer The Arnell Group.

Filmen E.T. er blant kinohistoriens ti mest sette filmer. Den innbrakte 5,3 milliarder kroner på verdensbasis.