Et feministisk testamente

Carolee Schneemann var en feminismens forkjemper før feminisme i det hele tatt var et begrep i kunstverdenen. Denne måneden døde hun, 79 år gammel.

ØYE OG KROPP: I fotoserien «Eye Body» av egne performance-akter fra 1963, kombinerer Schneemanns malerens øye og performancekunstnerens kropp. Serien ble presentert på Office for Contemporary Art i Oslo i 2008. FOTO: CAROLEE SCHNEEMANN / ERRÓ
ØYE OG KROPP: I fotoserien «Eye Body» av egne performance-akter fra 1963, kombinerer Schneemanns malerens øye og performancekunstnerens kropp. Serien ble presentert på Office for Contemporary Art i Oslo i 2008. FOTO: CAROLEE SCHNEEMANN / ERRÓ Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

New York, 1963. I 20 år har New Yorks kunstscene vært dominert av de abstrakte ekspresjonistene, en overveiende macho og uttrykksnøden gjeng, med Jackson Pollock, Willem de Kooning og Mark Rothko i spissen.

Abstrakt ekspresjonisme var den første autentiske og moderne, amerikanske kunsten, og markerte at maktsentrum i kunstverdenen hadde flyttet seg, fra Paris til Manhattan. I 1963 er det like før de nå etablerte abstrakte malerne blir utfordret av yngre krefter på hjemmebane.

Du kan nå betale med

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer