Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Et godt valg

Om Nationaltheatrets nye sjef, Eirik Stubø, kommer til å åpne sjefsperioden sin i januar år 2001 med Nils Kjærs politikerkomedie «Det lykkelige valg» vites ikke.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ubarbert wonderboy

Men i hvert fall tittelen på komedien er på sin plass når det gjelder valg av Stubø som ny teatersjef for landets fremste scene. Valget er både lykkelig og godt.

  • Her i Dagbladet gikk vi tidlig inn for Stubøs kandidatur. Det skjedde på bakgrunn av kjennskap til Stubøs virke som regissør og teatersjef ved Rogaland Teater fra august 1997, og ut fra en analyse av de utfordringer og muligheter Nationaltheatret står overfor ved inngangen til et nytt århundre.
  • Ved Rogaland Teater har Stubø vist at han har mestret selve kjerneutfordringen for en teatersjef i et offentlig støttet norsk teater. Den som går på å fylle hovedscenen med oppsetninger som holder høy kvalitet og som trekker brede publikumsgrupper, samtidig som småscenene tilbyr kvalitetsteater av mer formmessig eksperimentell og intellektuell karakter. I tillegg har den regi -og filosofiutdannede narvikingen sørget for å gi skuespillerne gode oppgaver og han har beskikket sitt teaterhus tålelig vel i en by, Stavanger, hvor publikumsgrunnlaget langt fra er så opplagt.
  • Selv om Stubø er så nær man kan komme en «norsk teaters wonderboy», har ingen noen garanti for at han ikke kan gå på trynet. Han er ung, han fyller 34 år om tolv dager, og han har ingen erfaring med å lede en tradisjonstung bedrift med hele 210 fast ansatte. Nationaltheatret er heller ikke hvilken som helst bedrift. Mer enn én teatersjef før Stubø har ønsket at han snarere var slakteoffer i et blodig Shakespeare-drama enn hoggestabbe for teaterhusets mange intriger når de ulike fraksjonene i huset har slipt sine økseblader.
  • Styret ved Nationaltheatret og styreformann Kjeld Rimberg har ved ansettelsen av Eirik Stubø gjort et dristig og framtidsrettet valg. De er enstemmig gått inn for en teatersjef som vet at hans suksess og framtid ene og alene står og faller med om han med kvalitetskunst klarer å bevege, utfordre, røre, glede, engasjere, provosere og underholde sitt publikum.