KONTROLLERES: - Unge muslimske jenter får kommentarer fra taxisjåfører og bussjåfører om at de må oppføre seg som «gode muslimske jenter», spesielt hvis jentene tar taxi eller buss alene på kvelden. Noen muslimske jenter forteller at de får kommentarer av fremmede hvis de går uten hijab, skriver artikkelforfatteren. Foto: Carina Johansen / NTB Scanpix
KONTROLLERES: - Unge muslimske jenter får kommentarer fra taxisjåfører og bussjåfører om at de må oppføre seg som «gode muslimske jenter», spesielt hvis jentene tar taxi eller buss alene på kvelden. Noen muslimske jenter forteller at de får kommentarer av fremmede hvis de går uten hijab, skriver artikkelforfatteren. Foto: Carina Johansen / NTB ScanpixVis mer

Debatt: Sosial kontroll

Et «helt hav» av kontrollører som overvåker deg

Hvis vi som samfunn skal klare å bekjempe den sosiale kontrollen, må vi også se utenfor familien.

Meninger

Det er ikke lett å kjempe mot en sosial kontroll der det ikke bare er de nærmeste som kontrollerer deg, men det er et «helt hav» av kontrollører som overvåker deg. Verken du, dine foreldre eller dine besteforeldre føler seg frie til å ta egne avgjørelser. Det er hva storfamilien eller klanen mener som er viktigst, det er deres avgjørelse som teller, det er de som vet best – det er de som bestemmer.

Spaltist

Amal Aden

er forfatter og samfunnsdebattant. Amal Aden er et pseudonym. Hun kom til Norge fra Somalia i 199, og debuterte som foratter i 2008.

Siste publiserte innlegg

Ungdom forteller at foreldrene deres ikke er selvstendige mennesker, foreldrene er redd hva «andre vil si», de er redd for sitt rykte, redd for sin ære. Noen foreldrene er mer opptatt av rykte og ære enn av egne barns lykke og frihet.

Mange lever i et fritt land, men andre tar friheten fra deg. Jeg har møtt personer som på papiret jobber for en bedre integrering, men som i virkeligheten motarbeider den. Jeg har møtt tolker som kun skal oversette dine ord, men som kommer med egne meninger og holdninger. 19 år gamle «Abdi» født og oppvokst i Norge, men med foreldre fra Somalia, forteller at en vakt utenfor et utested nektet han å komme inn med «begrunnelsen»: Dette er et utested «for de vantro, det selges alkohol her», samme vakt sladret også til Abdis foreldre at han hadde forsøkt å komme inn.

Unge muslimske jenter får kommentarer fra taxisjåfører og bussjåfører om at de må oppføre seg som «gode muslimske jenter», spesielt hvis jentene tar taxi eller buss alene på kvelden. Noen muslimske jenter forteller at de får kommentarer av fremmede hvis de går uten hijab. Mange ungdommer forteller at det er øyne som følger med på hva de gjør uansett hvor de er.

Unge jenter som egentlig ikke ønsker å bruke hijab, tar den på for å slippe mas fra kjente og ukjente. Flere og flere lever et dobbeltliv i stedet for å kjempe for sin egen frihet. En verden der løgner og dobbeltmoral blir en overlevelsesmekanisme. Der voksne menn drikker alkohol i smug samtidig som de fordømmer andre som drikker. Det forventes at ikke-muslimer skal ta hensyn til islam og dens verdier, men gjør de det selv?

Det er ikke enkelt å kjempe mot sosial kontroll. Det er så mange som må lære og som må forstå hva frihet betyr, hva frihet er. Spesielt den eldre generasjonen må utfordres, de må opplyses om likestilling og om frihet for alle. De må gi slipp på en del verktøy fra sin verktøykasse de har tatt med fra sitt hjemland og skaffe seg nye verktøy som passer i det samfunnet vi lever i her i Norge. Her i Norge lever vi i et samfunn der jenter og gutter er like mye verdt, der alle skal leve i frihet, der jenter ikke skal overvåkes kun fordi de er jenter. Mange som kommer nye til landet har med seg sin kulturelle bagasje, både på godt og vondt. Noen kommer fra land der frihet og likestilling er fremmedord. Alle skal integreres i det norske samfunnet.

Vi som samfunn hører mye om sosial kontroll. Vi hører kanskje vanligvis om ungdom som blir kontrollert av sine foreldre, ungdom som har foreldre som er redd de skal blir «for norske». Hvis vi som samfunn skal klare å bekjempe den sosiale kontrollen, må vi også se utenfor familien. Alle bransjer må lære sine ansatte at selv om de kommer fra en æreskultur kan man ikke drive sosial kontroll. Samfunnet må tørre å bry seg.