Et hvilket som helst fordelskort

Kanskje er det bare slik at vi lever i et prinsippløst samfunn.

PRINSIPPLØS: Når fellesskapsorganisasjonen Coop sponser individualisten Petter Northug er det et bomskudd, mener artikkelforfattteren. Foto: Bjørn Langsem
PRINSIPPLØS: Når fellesskapsorganisasjonen Coop sponser individualisten Petter Northug er det et bomskudd, mener artikkelforfattteren. Foto: Bjørn LangsemVis mer
Meninger

I mitt barndomshjem var medlemskapet i Coop-en viktigere enn i Statskirka. En kunne være sikker på at Coop-en var til for vanlige folk. Her fikk en maten billigst mulig uten å bli lurt. Noe en forestilte seg å risikere hos den private kjøpmannen.

Under årsmøtet i Coop Norge håper jeg deltakerne reiste den kritikken som ulmer blant deres 1,35 millioner medlemmer. Coops ledelse bryter med organisasjonens grunnprinsipper og undergraver fellesskapstanken i norsk toppidrett ved å inngå sponsoravtale med individualisten Petter Northug. Coop sier at avtalen bygger på forretningsmessige prinsipper.

I årsmeldingen 2011 skriver Coops direktør Ola H. Strand: «Forbrukersamvirket Coop har eksistert i mer enn 100 år. Som en demokratisk og samfunnsengasjert forbrukerorganisasjon er vi solid forankret i hjertet til det norske folk..» Det stemmer nok. Det norske folk har en solidarisk grunnholdning. En vilje til fellesskap fordi vi står sterkest sammen.

I 2012 skriver han: «Mange i den eldre garde har vokst opp med Coop, og er fremdeles sterke i sin lojalitet. Vi må likevel erkjenne at samvirketanken ikke står like sterkt hos de yngre generasjoner. For mange er vi i Coop en av flere dagligvarekjeder, og medlemskortet bare ett av flere fordelskort i lommeboka.» Nå tar Coop konsekvensen av dette og vender seg bort fra sin historie.

Det er nødvendig med overskudd for å overleve. Men etter mitt syn er en samfunnsengasjert og solidarisk organisasjon en som bidrar til å styrke fellesskapet. I idretten satses det tydeligere på at en må stå sammen for å nå toppen. Er det en fellesskapsorganisasjon sin oppgave å bygge opp under individualismen i idretten? Det er et bomskudd.

Coop-ledelsen går til angrep på fellesskapstanken i norsk idrettssatsing og på grunnprinsippene i sin egen organisasjon. Skal vi ta direktøren på ordet, er dette en bevisst politikk: «Vi kan ikke satse på våre medlemmers lojalitet. Vi kan ikke leve av et godt omdømme, tradisjoner eller verdier».

Det sies at avtalen med Northug betaler seg selv. Han gir medlemmene råd om trening og sunn mat, i tillegg til produktutvikling. Coop påstår at sponsormidlene ikke går ut over bonusutbetalinger til medlemmene. De ville likevel gått til sponsortiltak. Ja vel, men kanskje sponsortiltak basert på samvirkeprinsippene og fellesskapstanken. Argumentasjonen framstår springende. Betaler avtalen seg selv eller må de bruke sponsormidlene?

Kanskje er det slik at vi lever i et prinsippløst samfunn, der makt og profitt er eneste ledestjerne og går foran prinsipper som solidaritet og fellesskap? Der størst mulige tall på bunnlinja er eneste målet, også i et samvirkeforetak som Coop? At Coop bare tilpasser seg kapitalismens individualisme?

Før fant vi samvirkelag i alle deler av vårt grisgrendte land i en fellesskapstanke om tilbud til alle. I dag er de i stor grad sentraliserte. Tilbudet til distriktsbefolkningen er tatt over av Joker-kjeden. Litt dyrere, men de er der.

Nå er ikke Coop bedre enn det vi i min ungdom mistenkte at den private kjøpmannen var. Prinsippet om fellesskapets styrke er borte. Jeg har lite igjen for medlemskapet. Sympatien og følelsen for organisasjonen forsvinner. Kortet er nå som et hvilket som helst fordelskort. Det har mistet sin betydning som medlemskort i en solidarisk fellesskapsorganisasjon.

Medlemskapet i Statskirka, derimot, kan det være jeg har framtidige fordeler av!

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.