Anmeldelse: «Savnet»

Et kaldt og distansert drama om jakten på et forsvunnet barn ingen vil ha

I Andrej Zvjagintsevs nye portrett av det moderne Russland representerer barna fortiden snarere enn framtiden.

TRAILER: Andrej Zvjagintsevs drama «Savnet» har norsk kinopremiere 26. januar. Video: Arthaus Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

FILM: Andrej Zvjagintsev er så presis, kontrollert og visuelt virtuos at selv hans mest didaktiske og moraliserende filmer føles luksuriøse. Dette gjelder også den kalde og distanserte «Savnet», hvis mangel på psykologisk realisme raskt gjør det klart at historien handler om noe mer enn det fraskilte ekteparet Zhenja og Boris og deres tolv år gamle sønn Aleksej. Som vanlig hos Zvjagintsev har vi å gjøre med en fabel om det moderne Russland.

IroniskFilmens norske tittel er ironisk. Når Aleksej forsvinner fra familiens leilighet, tar det flere dager før foreldrene engang oppdager at han er borte. Boris har flyttet ut, og er mest opptatt av hvordan han skal unngå at hans arbeidsgiver – som har innført russisk-ortodoks «sharia» blant sine ansatte – finner ut at han har skilt seg og venter barn med sin nye kjæreste. Zhenja er på sin side opptatt med å dyrke kjærligheten og den moderne forbrukerrollen med sin nye flamme Anton.

En krangel tidlig i filmen gjør det klart at begge ser på sønnen som siste rest av et forhold de ønsker å legge bak seg én gang for alle. Når de forhenværende ektefellene tar fatt på letearbeidet sammen med en frivillig organisasjon, stiger imidlertid følelsene sakte, men sikkert til overflaten, og det som startet som et pliktløp utvikler seg etter hvert til en sårt tiltrengt sjelegranskning.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer