LÅNE/EIE: Det er enklere, mer praktisk å låne en e-bok enn å kjøpe den. Det er færre tekniske operasjoner, en app og et par klikk, så er boka din i to uker. Foto: Marianne Løvland / Scanpix
LÅNE/EIE: Det er enklere, mer praktisk å låne en e-bok enn å kjøpe den. Det er færre tekniske operasjoner, en app og et par klikk, så er boka din i to uker. Foto: Marianne Løvland / ScanpixVis mer

Et kappløp nedover

Norsk bokbransje har mange utfordringer, la oss starte med denne: Hvorfor kjøpe en norsk e-bok, når du kan låne den gratis på biblioteket? spør Geir Ramnefjell.

Kommentar

Hva er en bok når den blir en digital vare? Det blir et stykke tekst, som det er om å gjøre å få tilgang på så enkelt som mulig, gjerne til lavest mulig pris.

Gratis bøker på biblioteket er selvsagt ikke noe nytt. Men skal du låne et fysisk eksemplar innbærer det noen ulemper: du må oppsøke biblioteket, som har begrenset åpningstid. Du må oppsøke det igjen for å levere den, også innenfor en begrenset åpningstid - med mindre du har glemt hele greia, ikke finner den i rotet hjemme osv. Da er det kanskje like greit å kjøpe boka, og sette den pent til pynt i bokhylla slik at folk kan beundre din voksende boksamling.

Med e-bøker er det stikk motsatt: Det er enklere, mer praktisk å låne en e-bok enn å kjøpe den. Det er færre tekniske operasjoner, en app og et par klikk, så er boka din i to uker. Ingen purregebyr, ikke noe inkassovarsel, ingen kredittkortinformasjon eller nettbank-kode. Gratis, rent og pent.

I fjor kom prøveordningen med e-boklisenser i gang hos norske biblioteker. Dermed kan du nå gå inn og låne helt ferske, skjønnlitterære utgivelser som e-bok. Er «Sønnen» med Jo Nesbø opptatt (det er et begrenset antall lisenser), kan du stå i kø på den og lese de nye, kritikerroste bøkene til Birger Emanuelsen eller Lars Ramslie så lenge. De er tilgjengelige, og så får du et push-varsel på telefonen når Nesbø er ledig.

Dette ser det ut til at mange har skjønt.

FØLG DAGBLADET MENINGER PÅ TWITTER OG FACEBOOK

Mens e-bokutlånet viser en bratt oppadstigende kurve, har salget av de nye, norske skjønnlitterære e-bøkene falt de første fire månedene i år sammenliknet med samme periode i fjor. Faktisk med så mye som nesten 60 prosent.

Har vi begynt å lære oss at vi ikke trenger å kjøpe dyre fastprisbøker, men at vi kan få dem enkelt og gratis som e-bok på biblioteket? Eller er det rett og slett slik at norske ebøker generelt er for dyre?

E-bøkene har ennå en marginal andel av omsetningen i norsk bokbransje, til tross for at utgivelsestakten nå er ganske høy. Norske e-bøker er heller ikke så vanskelig å kjøpe og lese, som det var tidligere. Men de er dyre i forhold til konkurransen fra utlandet. Det er nok grunnen til at 70 prosent av e-bøkene vi kjøper er fremmedspråklige. Amazon har antakelig allerede et solid grep om norske e-boklesere.

Under Bokdagen i Oslo i forrige uke ble det lagt fram overraskende statistikk fra det amerikanske bokmarkedet: Fallet i papiromsetningen har bremset opp - og nesten stanset.

Men det er det digitale salget som står for veksten. Og det er før det er kommet en stor og vellykket strømmetjeneste på bøker, som sannsynligvis vil både øke den digitale omsetningen og kannibalisere ytterligere på det fysiske salget.

Så før det går et lettelsens sukk gjennom norsk bokbransje, bør de tenke på dette: Hva gjør de den dagen Amazon for alvor melder seg på i konkurransen på det norske bokmarkedet, og presser prisene nedover? Google har allerede meldt sin ankomt på markedet med Google play. Norsk bokbransje lever ennå i en beskyttet tilværelse, og om ikke USA er et bokmarked det er naturlig å sammenlikne seg med - kan vi se til Tyskland.

Der har Amazon vært på markedet i ti år, og er den klart største forhandleren. Halmstrået til tysk bokbransje er fastprisperioden, tilsvarende den vi har i Norge. Uten den har ikke tyske bokhandlere sjans til å matche prisnivået til Amazon. Dersom ingen forhandlere kan konkurrere med Amazon, vil selskapet ende opp med monopsoni - slik de har i USA. Det uttrykket brukes om en aktør som har monopol på kjøpersiden - i dette tilfellet mot forleggerne - og som dermed er i posisjon til å presse priser nedover.

Men selv med fastprisperioden har tysk bransje tapt kraftig. Uten at noen ser ut til å være lei seg for det. Amazon havner på toppen i forbruksundersøkelser i Tyskland. Når publikum blir spurt hvilket tysk selskap de er mest fornøyde med, svarer de også Amazon.

Overlevelsesmekanismen, forklarte en tysk forlegger under Bokdagen, har vært å gjøre alt for å bedre services overfor kundene. Bedre nett-tjenester, gratis frakt - og kompetente medarbeidere i de fysiske utsalgene.

Selv med en velvillig norsk kulturpolitikk med fastpris, og kanskje etterhvert nullmoms på digitale aviser - og dermed også muligens på e-bøker, må også norsk bransje stålsette seg. Digitalisering gjør konkurransen enormt mye mer krevende. Jo Nesbøs «Sønnen» koster 260 kroner som e-bok i en norsk nettbokhandel, i engelsk oversettelse koster den 130 kroner på Amazon. Er det noen som lurer på hvilken vei utviklingen vil gå?

Lik Dagbladet Meninger på Facebook