TRE DÅRLIGE TING: Regjeringens nødløsning av et klimaforlik fra desember har ikke en beviselig miljøgevinst, gir oss ikke noen ny teknologi eller konkurransefortrinn, og øker utgiftene for forbrukerne kraftig. Tre dårlige ting på en gang, skriver artikkelforfatteren.  
TRE DÅRLIGE TING: Regjeringens nødløsning av et klimaforlik fra desember har ikke en beviselig miljøgevinst, gir oss ikke noen ny teknologi eller konkurransefortrinn, og øker utgiftene for forbrukerne kraftig. Tre dårlige ting på en gang, skriver artikkelforfatteren.  Vis mer

Et kinderegg av bæsj

Regjeringen skulle «forsterke klimaforliket» og ha et «grønt skifte». Det var naturligvis umulig med FrP ved roret. Resultatet er en klimapolitikk som er tre dårlige ting på en gang.

Meninger

Denne uken melder Aftenposten og flere aviser at Regjeringens store klimasatsing på biodrivstoff kan ha tvilsom effekt, og være rådyr. Det er en varslet fiasko. Politikken ble skapt i febertåka i fjor desember, da Venstre og Krf truet med å trekke sin støtte til regjeringen dersom de ikke leverte en bedre miljøpolitikk i statsbudsjettet. Den eneste løsningen alle kunne leve med, var helt urealistiske krav til innblanding av biodrivstoff, uten god faglig dekning.

Spaltist

Eivind Trædal

representerer Miljøpartiet De Grønne i Oslo bystyre.

Siste publiserte innlegg

Å bruke svære landområder for å dyrke planter, omgjøre plantene til olje, og så la mesteparten av energien gå tapt som varme i en bilmotor før litt av den driver akslene, er og blir en ineffektiv og potensielt miljøskadelig løsning for å transportere mennesker. Denne nødløsningen har ikke en beviselig miljøgevinst, gir oss ikke noen ny teknologi eller konkurransefortrinn, og øker utgiftene for forbrukerne kraftig. Tre dårlige ting på en gang. Et kinderegg av bæsj.

Den eneste sikre miljøeffekten med regjeringens biodrivstoffpolitikk, er at bensinprisene vil øke. Å øke prisene på forurensede drivstoff er MDG også for. Forskjellen er bare at vi har foreslått å dele pengene rett ut igjen som en klimabelønning, slik at det særlig kommer lavinntektsfamilier til gode. Regjeringen har funnet et tungvint måte å øke bensinprisene på, som ikke er sosialt rettferdig, og som kan bidra til å brenne regnskog i samme slengen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det deprimerende er at Aftenpostens og SSB-forsker Bjart Holtsmarks “avsløringer” om at biodrivstoff har en usikker klimaeffekt slett ikke var noen overraskelse for regjeringen eller andre politikere. Advarslene har vært der hele tida, men det var for politisk ubehagelig å innrømme.

Faktisk har både regjering og opposisjon aktivt valgt å ignorere dette: Da Miljøpartiet De Grønne i vinter foreslo å utrede bruken av biodrivstoff for å sikre at det har positiv effekt for miljøet, ble det nedstemt på Stortinget. Dessverre for regjeringen er det flere enn dem som kan undersøke fakta. Nå har media og SSB bidratt til å avsløre det Stortingsflertallet har forsøkt å tilsløre.

Og som vanlig skryter støttepartiene Venstre og Krf av sine tap, mens de sminker bort FrPs forurensende seiere. Dermed kan vi snart se tilbake på fire nye tapte år i norsk klimapolitikk. Norge er nå det eneste landet i EU bortsett fra Bulgaria som ikke har kuttet utslipp siden år 2000. Tvert imot har de økt helt siden vi først bestemte oss for å kutte dem i 1990.

Norge skal kutte klimagassutslippene fra biler, fly og annen samferdsel med 40 % innen 2030. Det kommer vi garantert ikke til å klare med denne regjeringens politikk. Det meste av regjeringens kreative energi brukes på å komme opp med nye forklaringer på hvorfor utslippene aldri går ned som lovet, som regel handler det om at forrige regjering ikke har gjort nok.

Denne historien er akkurat nå på vei til å gjenta seg: Regjeringen leverer en Nasjonal Transportplan som vil øke flytrafikken og biltrafikken, uten noen reell plan for hvordan vi kan få ned utslippene. Motorveier skal bygges ut med rekordfart, mens togutbygginger blir skjøvet fram i tid.

Mens denne regjeringen kan skylde på oljefelter som ble åpnet av de rødgrønne når forurensingen øker, vil neste regjeringen kunne skylde på de blåblås motorveier, flyplassutvidelser og oljefelter. Ingen klarer å se lenger enn neste valg eller regjeringskrise, og klimaengasjementet varer fram til kameraene skrus av, og mediene kan finne en viktigere sak å skrive om, som hvorvidt Sylvi Listhaug har gått med kors rundt halsen før 2015.

Fasit før høsten bør være inne: Det er vanskelig nok å gjennomføre miljøpolitikk med de treige, grå partiene Ap og Høyre. Men det er umulig med et parti fylt av klimafornektere med et religiøst forhold til gammel teknologi. Veien ut av Norges 30 år lange stillstand er lang og krevende, men det første store skrittet må tas allerede til høsten: vi trenger et regjeringsskifte der FrP mister sin makt til å blokkere for miljøpolitikken. Vi tåler ikke nye 4 nye tapte år.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook