STERK BARNDOM: Jean Kwok har skrevet  en oppvekstroman med kulturkollisjon og barnearbeid som tema. Foto: Riverhead Books
STERK BARNDOM: Jean Kwok har skrevet en oppvekstroman med kulturkollisjon og barnearbeid som tema. Foto: Riverhead BooksVis mer

Et kinesisk New York vi sjelden hører om

Delvis selvbiografisk om genial barnearbeider.

ANMELDELSE: Det er dickenske dimensjoner over Jean Kwoks debutroman «Midt imellom». Der møter vi en gjerrig og ondsinnet fabrikkbestyrer som tvinger små barn til hardt arbeid på en tekstilfabrikk.

Det er fattigdom, kulde og sult i en bok som er lagt til New York for bare noen tiår siden, og en av de mange samtidslitterære utgivelsene som promoveres som delvis selvbiografisk.

Fra Hong Kong tl Brooklyn Forfatteren Jean Kwok er født i Hong Kong. Hun emigrerte med familien til Brooklyn da hun var fem år.

Som liten måtte hun jobbe på en tekstilfabrikk etter skolen, i likhet med andre barn av kinesiske immigrantforeldre. Kwok hadde et godt hode, hun fikk stipender og havnet tilslutt på Harvard. Alt dette i likhet med jeg-fortelleren i «Midt imellom», Kim Chang.

Elendighetsbeskrivelse Boka åpner da Kim er elleve. Hun og moren kommer som arbeidsinnvandrere til USA. Kims far døde da hun var liten, og moren har bare delvis klart å livnære seg og datteren som musiker. Hun lokkes av den amerikanske drømmen, og blir hjulpet til USA av Kims tante, som mange tiår tidligere ble giftet bort til en kinesisk fabrikkarbeider i New York.

Tanten installerer dem i det som kommer til å bli Kims barndomshjem. En iskald rottebefengt leilighet i et av New Yorks fattigste områder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Midt imellom» er på mange måter en elendighetsbeskrivelse. Moren får jobb på sin svogers tekstilfabrikk, der hennes etter hvert ondsinnede søster er sjef.

Jobb og mobbing Arbeidspresset er så høyt at Kim, i likhet med de andre fabrikkarbeiderbarna, må jobbe hver dag etter skolen slik at moren oppfyller de beinharde arbeidsbetingelsene. Kim begynner på en skole uten å kunne språket.

Et kinesisk New York vi sjelden hører om

Hun blir mobbet for de fattigslige klærne og det selsomme språket. Men Kim har en gave.

Hun er flink, delvis genial, og hennes stolthet, sterke vilje og gode hode bringer de to ut av den ekstreme fattigdommen.

Portrettet av Kim kunne med fordel vært mer nyansert — spesielt ved tanke på at dette er delvis selvbiografisk.

Likevel er det mange gode scener i denne boka, som det rørende portrettet av moren. Hun lærer aldri seg engelsk, og nekter Kim å ha med andre og gjøre for da vil de komme i gjeld, etter de strenge og stolte kinesiske høflighetslover.

Kjærlighet er det også her, i en bok som avslører et kinesisk New York vi sjelden hører om.