Et kjæledyr til jul?

«DU BLIR IKKE flådd hos Buntmaker Nilsen!» I Strømmen Storsenters eget magasin reklameres det i år for konegaver av det mer eksklusive slaget: «Man burde kanskje investere i et kjæledyr til henne der hjemme. Ellers kan det jo hende at det eneste man får til jul er... en på pelsen.»

Morsomt.

FOR EN UKE siden ble stortingsmeldingen om dyrevern lagt fram. Den ble frontet av sauebonden Lars Sponheim, som har profilert seg som den reneste Dr. Dyregod i sakens anledning. Dyrevernorganisasjonen NOAH er imidlertid lite imponert. De mener meldingen er en skam for landet og et dårlig forsøk på å gjøre dyreplageriet mer publikumsvennlig. I en pressemelding påpeker de at norske høns fremdeles må leve i så trange bur at de ikke får strukket ut vingene, at griser lever i én kvadratmeter store binger og at fisk stues sammen så trangt at de spiser hverandre i ren frustrasjon.

I LØPET AV det siste tiåret har Norge rukket å markere seg internasjonalt ved insistere på å fortsette med hvalfangst, drepe selunger med ishakker og true med å ta livet av den amerikanske maskoten Keiko. En markedsføring som nok slår i hjel det meste av Lillehammer-effekten. Og nå spaserer landets kronprinsesse omkring med revepels, i et land som nylig har innført forbud med reveoppdrett. Man kunne kanskje trodd at hun ikke visste bedre, men det gjør hun. Kongefamilien har fått utallige henvendelser fra landets dyrevenner når det gjelder pelsbruk. Senest i august sendte Live Karlsrud i Dyrevernalliansen et brev til Mette-Marit, hvor hun beskrev dyras levevilkår på norske farmer. Buntmakerne er selvsagt strålende fornøyd med folkeprinsessa. De påstår at ungjentene nå strømmer til butikkene for å få kaninpels på kragen.

- Mette-Marits pelsbruk har en signaleffekt som er helt rå! Omsetningen i oktober i år var 20 prosent høyere enn samme måned i fjor, sier buntmaker Stein Thorkildsen til Aftenposten.

- JEG ER LITT dobbeltmoralsk og liker ikke tanken på at de stakkars dyrene skal lide for moten. Samtidig er jeg klar over at pelsnæringen er en gammel næring som har blitt drevet av generasjoner, skaper arbeidsplasser og holder liv i lokalsamfunn. Ordene stammer fra den pelsglade designeren Nora Farah. Skulle vi tatt argumentasjonen hennes alvorlig, burde vi vel også anstrengt oss for å holde liv i tyrefekting, hanekamp, opiumsdyrking og andre gamle næringer som har blitt drevet av generasjoner?

Marta Breen er journalist i Dagbladet FREDAG.

PELSPRINSESSA: En undersøkelse utført for Dyrevernalliansen viser at hele 56 prosent av oss nordmenn er negative til pelsbruk. Dersom de hadde konsentrert seg om folk under 30 år, ville tallet forhåpentligvis vært enda høyere.