SEKSUALUNDERVISNING PÅ TV:  Gjennom åtte episoder forklarte Line Jansrud i NRK-programmet Newton hvordan gutter i puberteten utvikler seg til å bli menn, hvordan jenter utvikler seg til å bli kvinner, samt en hel del andre naturlige prosesser som oppstår i puberteten. Dette førte til at reaksjoner fra mennesker som anklagde programmet for "seksuell radikalisering". Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet
SEKSUALUNDERVISNING PÅ TV: Gjennom åtte episoder forklarte Line Jansrud i NRK-programmet Newton hvordan gutter i puberteten utvikler seg til å bli menn, hvordan jenter utvikler seg til å bli kvinner, samt en hel del andre naturlige prosesser som oppstår i puberteten. Dette førte til at reaksjoner fra mennesker som anklagde programmet for "seksuell radikalisering". Foto: Øistein Norum Monsen / DagbladetVis mer

Et klasseskille i seksualopplysningen

Det at vi godtar mannssjåvinisme og seksuell objektivisering i underholdning, men ikke undervisningsprogrammer, viser at det eksisterer et skille mellom sex og seksualitet.

Meninger

NRKs barneprogram «Newton» startet i februar 2015 med en serie som omhandlet puberteten. Gjennom åtte episoder forklarte Line Jansrud hvordan gutter i puberteten utvikler seg til å bli menn, hvordan jenter utvikler seg til å bli kvinner, samt en hel del andre naturlige prosesser som oppstår i puberteten. Dette er det første barneprogrammet laget på temaet siden 1981, da Trond-Viggo Torgersen skapte reaksjoner ved å vise nakne kropper på tv til informasjon for seeren. Man skulle tro at programmet sendt i dag — 34 år etter Trond-Viggos — skulle kunne passere uten kraftige reaksjoner fra seere og foreldre, men så feil kan man ta.

Både i inn- og utland kom det reaksjoner på at programmet brukte faktiske kjønnsorganer for å vise normal, kroppslig utvikling. Enkelte har også reagert på bruken av grove, seksuelle uttrykk om kjønnsorganer — eller slang-ord, om du vil. En gruppe på Facebook, som i skrivende stund har 1400 medlemmer, har også krevd at programmet skal tas av skjermen på grunn av hva de kaller «seksuell radikalisering av våre barn». Hvorvidt vi er vitner til en seksuell radikalisering gjennom media og underholdning er uklart, men en ting er i hvert fall sikkert: Newtons «Pubertet» er et steg i riktig retning.  

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvorfor er seksualundervisning så viktig? Først og fremst skaper det en forståelse av egen kropp og utvikling. Som jente ville det vært veldig skummelt dersom man plutselig en dag på barneskolen ser blod i trusa, og ikke skjønner hva som foregår. Som gutt er puberteten kanskje ikke like skummel, men det oppstår fort pinlige situasjoner og mange spørsmål når man sitter i klasserommet med en spontan ereksjon. Seksualundervisning vil kunne besvare disse spørsmålene og forberede barn på de endringene som skjer i kroppen gjennom puberteten, slik at endringene forstås og tas imot med forståelse i stedet for å være preget av usikkerhet og frykt.

Et kanskje enda viktigere spørsmål er hva som skjer dersom man fjerner informasjon om seksualitet, pubertet og kroppslig utvikling. I første instans abnormaliserer man en helt naturlig utvikling i livet. Puberteten er den tiden i utviklingen man kanskje føler seg mest sårbar og usikker — med store kroppslige endringer og stort sosialt press. Det å plutselig ha et ekstra usikkert moment rundt seg — sin egen kropp — som man ikke forstår eller kan forutse, vil skape stress og uro i barnet.

Dersom seksualundervisning ikke dekkes adekvat, enten av skole, foreldre eller media, vil det også forsterke seksualitet som et tabu i samfunnet: Man tør ikke snakke om intime problemer eller stille de helt naturlige spørsmålene som oppstår gjennom puberteten. En negativ konsekvens av dette er en minket forståelse for egen kropp og grenser, noe som kan tenkes å være relevant i overgrepssaker mot barn, der barnet selv ikke vet hva som foregår i hverken sin egen eller overgripers kropp. Ved å bedre forståelsen og åpenheten om seksualitet i en tidlig alder, vil barnet kunne danne seg en bedre forståelse av hva egen kropp er, hva seksualitet er, og hva som i denne konteksten er rett og galt.

Et av argumentene som presenteres mot Newtons program om pubertet, er en seksuell radikalisering av dagens barn. På sett og vis er jeg enig i dette, men i andre kanaler, vi blir alle utsatt for seksualiserte temaer gjennom for eksempel underholdningsbransjen og musikkbransjen. For voksne er det kanskje lett å forstå at Barney Stinson i tv-serien «How I Met Your Mother» har et feilaktig bilde av sex og kvinner, samt at artisten Flo Rida har helt andre ting i tankene enn fløytespilling når han synger «Blow my whistle, baby».

Årsaken til at vi kan se at disse tingene er «satt på spissen» eller direkte feil, er at vi har en grunnleggende forståelse av egen og andres seksualitet i grunn. Programmer som «Kroppen» og «Pubertet» bidrar begge til å bygge et slikt fundament i barn og unge, slik at de bedre kan forstå egne, kroppslige endringer og hva som skjer rundt dem.

Det at vi godtar mannssjåvinisme og seksuell objektivisering i underholdning, men ikke undervisningsprogrammer, viser at det eksisterer et skille mellom sex og seksualitet. Musikkvideoer har spilt på sex og lettkledde damer så lenge jeg kan huske, samtidig som reklamer i flere tiår har prydet sine kampanjer med lettkledde mennesker og seksualiserte temaer. I tillegg, med internettets fremmarsj, er nå sex tilgjengelig bare ved et tastetrykk. Voksne mennesker vet at pornografi ikke reflekterer seksualitet og intimitet, men er en ren objektivisering av sex.

Programmer som Newton bidrar ikke til en seksuell radikalisering av barn, snarere tvert imot: Ved å danne en god forståelse og åpenhet rundt seksuell utvikling, vil barnet være bedre rustet til å forstå — og ikke misforstå — de seksuelle temaene de bombarderes med daglig. Samtidig som de bidrar til å fremme forståelse og åpenhet om egen kropp og utvikling. Den ultimate konsekvensen av å unnlate å informere barn om egen seksuell utvikling, er at barnet begynner å trekke indirekte slutninger om sex og seksualitet fra informasjonen som florerer rundt dem, være seg via seksuelle referanser i underholdning eller via pornografi.

Informative programmer som «Kroppen» og «Pubertet» gir gode svar på mange spørsmål som enten kommer til å dukke opp hos barn eller som allerede er til stede. I stedet for å gjemme unna slik kunnskap og krysse fingrene for at spørsmålene ikke dukker opp, er det viktig å ha åpenhet om slike temaer. Ved å ha åpenhet om seksuell utvikling og seksuell identitet vil man fostre forståelse og tillit. Forskning har vist at seksualundervisning ikke medfører økt seksuell atferd, men at den atferden som utøves gjøres på en sikker og forsvarlig måte. I tillegg viser forskningen at seksualundervisning har bedre gjennomslagskraft hos barn før de blir seksuelt aktive, altså fra en tidlig alder. Med andre ord viser forskningen at vi ikke har noe å frykte for vår fremtidige generasjon og deres møte med programmer om seksualitet og utvikling.   

Det store, gjenværende spørsmålet er hva motstanderne av NRKs program ser for seg som en mulig løsning? Skal vi bare avskaffe seksualitet og pubertet? Eller skal vi dysse ned temaene til de slutter å eksistere? Vi ser alle at dette er to scenarier som ikke kommer til å skje; seksualitet og pubertet er noe vi alle må gjennom, både som barn og muligens også indirekte som forelder, da hjelper det ikke å skyve temaene under en stol.