SYMMETRI: Dagbladets arkitekturjury roser Kunstnernes Hus for sin strenge symmetri. Foto: Eirik Helland Urke / Dagbladet
SYMMETRI: Dagbladets arkitekturjury roser Kunstnernes Hus for sin strenge symmetri. Foto: Eirik Helland Urke / DagbladetVis mer

Et kunstverk av et hus

Vinneren av Dagbladets arkitekturkåring er et hus skapt for kunst: Kunstnernes Hus.

NORSK ARKITEKTUR: Det beskrives som et hovedverk i 1930-tallets arkitektur.

Kunstnernes Hus er en symmetrisk kube: Støpt i betong, kledd i tegl og fylt av bildende kunst.

DAGBLADETS JURY ser på Kunstneres Hus som en overgangsmarkør mellom nyklassisisme og funksjonalisme.

Jan Carlsen kaller det en «sjarmerende hybrid blanding av tradisjon og modernisme».

- Bygget trekker med seg elementer fra begge perioder, med sin enkle og rene form, men samtidig har det en symmetrisk geometri forankret i klassisismen. Dette gjelder også de dekorative detaljene, noe som nærmest var forbudt i funksjonalismen, hvor de rene, hvite flatene ble dyrket, forklarer Ola Roald.

- Bygget er helhetlig og stramt, enkle linjer, streng symmetri. Det er typisk for sin tid og stilepoke, i brytning mellom funksjonalisme og modernisme, sier Hanne Bauck.

- Bruken av betong, tegl og glass gir bygningen et fremtidsrettet uttrykk samtidig som fortiden tegner seg i teglmønstret i fasaden, symmetrien i planen og søylene i konstruksjonen, sier Marianne Borge.

EFFEKTENE ER SPARSOMME. For sparsomme, mener jurymedlem Finn Sandmæl.

- Slik jeg ser det har bygget bare en side; det er fasaden. Det er rendyrket minimalistisk, men for meg blir Kunstnernes Hus for enkelt, sier Sandmæl.

Hans jurykolleger ser det annerledes.

Artikkelen fortsetter under annonsen

TEGL: Kunstnernes Hus er støpt i betong, men det er kledd i tegl, lagt i mønster. Foto: Eirik Helland Urke / Dagbladet
TEGL: Kunstnernes Hus er støpt i betong, men det er kledd i tegl, lagt i mønster. Foto: Eirik Helland Urke / Dagbladet Vis mer

- Kunstnernes Hus representerer eleganse og enkelthet. Dette er elementær arkitektur, minimalisme uten gjerrighet, sier Jan Carlsen.

- Blakstad og Munthe-Kaas gir her en dypt personlig fortolkning av funksjonalismen. De tilfører mer stofflighet enn det Ove Bang og Lars Backer gjorde, og skaper et mer særegent uttrykk. Den transparente førsteetasjen, den symmetriske formen, de balanserte proporsjonene, og den teglsteinsatte fasaden gir til sammen et nesten formfullendt uttrykk, sier Erling Dokk Holm.

MARIANNE BORGE kaller Kunstnernes Hus en «moderne klassiker».

- Bygningen har med sin bestemte form et avklaret og fornemt forhold til sine omgivelser - til sine nabohus, til gaten, til parken, til himmel og jord, sier hun.

Kristin Jarmund, Jan Carlsen og Einar Hagem roser byggets proporsjoner og måten de passer overens med omgivelsene rundt. Hagem mener at forholdet mellom de forskjellige elementene i fasaden og den hevede uteterrassen er særlig vellykkede.

Hanne Bauck har sans for baldakinen langs fronten mot Slottsparken, mens Reiulf Ramstad berømmer sammenhengen: Valget av bygningsmaterialer, utformingen av fasaden, det stødige i bygningskroppen og de brede, gjestfrie trappene.

Han kaller Kunstnernes Hus et «monumentalt visningssted».

- Billedbruken i arkitekturen er sterk. Man kommer inn og møter åpenhet, sier Ramstad.

KUNSTNERNES HUS ble renovert ved tusenårsskiftet. Utvendig er det som før, men utstillingslokalene i første etasje ble bygget om. Nå rommer huset totalt 1000 kvadratmeter utstillingsplass fordelt på fire saler i første og andre etasje. Salene i andre har en takhøyde på ti meter og er kjent for sitt gode overlys.

- Utstillingsarealene er utformet for å kle samtidskunsten. Det er lagt stor vekt på kunstfaglig formidling også i arkitekturen, sier Kristin Jarmund.

Bygget er resultat av en arkitektkonkurranse, utvalgt av kunstnere og arkitekter og tegnet av duoen Gudolf Blakstad og Herman Munthe-Kaas. Blakstad uttalte at han ville skape arkitektur «med større samarbeid mellom plan og fasade».

Det lyktes han i, mener juryen. Romløsningen er lett å lese, og selv den som besøker huset for første gang vil umiddelbart finne frem til utstillingene.

Erling Dokk Holm kaller planen «svært intelligent og effektiv», Jan Carlsen mener den imøtekommer den besøkendes naturlige bevegelse.

- Romforløpet er enkelt, lett forståelig og tjener sin hensikt, sier Ola Roald.