Et «like» er nok

Uvante, kompetente personer trengs flere steder enn i kulturbransjen.

Meninger

Etter mal av den svenske Rättviseförmedlingen har Malin Kulseth, Silje Larsen Borgan og Ida Lyxzen startet opp facebooksiden Kompetanseformidlingen.

Det er et slags indie-hodejegerbyrå på nett: moderatorene formidler etterlysninger etter personer som kan fylle roller som ellers er overfylt av hvite, middelaldrende menn.  I Norge har 1100 personer blitt med i formidlerfelleskapet på tre måneder, i Sverige har siden 41 000 medlemmer etter tre år og to heltidsansatte.

Ideen er god fordi Facebook er et så dynamisk verktøy i kampen mot gutteklubbene. Det senker terskelen betraktelig for å bringe uvante fjes inn i uvante settinger — fordi det er snakk om små engasjement.

Ta til sammenligning vedtaket om å kvotere inn kvinner i næringslivsstyrer. Det kom først etter flere år med debatt. Det kvoterer bare inn kvinner, bare inn i næringslivsstyrer. Og det har store konsekvenser for selskapene, som må rekruttere nye folk de skal jobbe med på lang sikt, og frigjøre viktige plasser i styrene.

Så store seire kan man ikke regne med å få på beina særlig ofte.

Gjennom Kompetanseformidlingen kan en derimot gjøre mer hverdagslige forsøk på å bringe andre mennesker inn. For å ta noen foreløpige eksempler: En journalist trenger noen som kan masse om ulver, men som ikke er mann, for de er det så mange av. 83 % av norske festivalartister er menn, så Kompetanseformidlingen hører om noen har noen andre forslag. En filmfestival trenger filmregissører som ikke er menn.

Potensialet for hvilke områder som kan dekkes er mye større. Svenske Rättviseförmedlingen dro nylig til Almedalsveckan, det politiske Sveriges viktigste sommerarrangement, for å hjelpe uvante stemmer fram. De leverte nettopp en liste på 1000 navn som kan sitte i svenske næringslivsstyrer — svenskene har ingen lovpålagt kvote. Bare i det siste har den svenske søstersiden etterlyst uvante maskinførere, datavitere, skulptører og kunsthøgskolerektorer.

Bredere representasjon er også bedre representasjon. Det er mer enn et abstrakt politisk mål. Om det koker i Etiopia, vil en etioper i Norge ofte kunne gi perspektiver all verdens fageksperter ikke kan gi. De er lettere å finne jo bredere nettverk man spør.

Derfor er den største utfordringen for Kompetanseformidlingen å komme seg ut av den snevre sirkelen av norske medie- og kulturbransjefolk som følger dem i dag. For all del, det er viktig å få inn kvinnelige artister på norske festivalscener, men det finnes bransjer som er mindre vant til at uvanlige personer kommer inn og gjør noe stort enn musikkbransjen.

Dagbladleserne er blant Norges mest mangfoldige lesergrupper — vi blir lest over hele landet, av folk i alle aldre, fra alle samfunnslag. Kompetanseformidlingen ber ikke om stort mer enn et klikk på Facebook, før akkurat du plutselig er den som kjenner noen som kjenner. Bedre sofakrokaktivisme får du ikke, hva venter du på?

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.